Rabu, 26 Januari 2011

KOLESTROL

 Ini rekod ujian darah aku pada september 2010. Lepas raya tahun lepas. Yang ada tanda * tu maknanya tinggi. Paras kolestrol mesti di bawah 5.20. Setelah berpuasa sebulan dan raya. Aku punya dah 5.42. Dah turun dari yang sebelumnya 6.42 tapi aku tak simpan la rekodnya.Yang ALT tu  orang rumah kata tak pa. Lega. Maknanya puasa telah berjaya menurunkan paras kolestrol aku sebanyak 1mmol/l.


\


Kelmarin aku buat lagi ujian darah, dan keputusannya adalah pada gambar di bawah dimana paras kolestrol aku naik lagi kepada 5.92. Tambah lagi dengan LDL kolestrol 4.1, melebihi paras maksimum sebanyak 0.2 mmol/l.

 Jadi apa aku perlu lakukan sekarang. Senaman? Kurangkan makanan berminyak? Kurangkan karbohidrat pada waktu malam? Atau jangan makan langsung?????





Ini pula keputusan ujian yang dibuat oleh seorang ejen syarikat yang membekalkan supplement. Body age dah 41 padahal umur aku baru 36. BMI dah overweight. Muscle kena tambah lagi. Sekarang 31.3 kena tambah sampai 35-37%. Body fat ok lagi, acceptable. VFA at higher risk. Ia adalah lemak yang menyaluti organ penting pada bahagian perut. Kena turunkan kepada 5. Macamana nak turunkan.

Aku punya metabolic rate 1553 kcal/day. Ini semua anggaran sahaja. Ujian dilakukan menggunakan mesin seperti di bawah.



kolestrol


Yg di sebelah ni adalah keputusan terkini darah aku yg dibuat 29hb julai......kolestrol aku tinggal hanya 0.08. Hampir kehabisan kolestrol dalam darah aku.
Aku pun dah lupa bila kali terakhir aku buat blood test ni. Alhamdulillah segala usaha aku selama tu berhasil sesangat-sangat. Yg mana satu yg berkesan tak dapat dipastikan. ANtara apa yg aku dah lakukan semasa aku dapat result kolestrol 5.92.
1.  senaman angkat besi, push up, sit up......tak sampai sebulan, baru buat 2 3 hari aku dah give up
Mesin untuk menilai kandungan lemak dalam badan.

nestle omega plus
2.   beli susu tepung nestle omega plus, mahal pun xpa.......sampai habis aku minum  2 kali sehari.

3. Dah abis susu omega plus ni, aku beli pulak HIGOAT, x la selalu minum. Aku beli sekotak minum x abis pun....dok ada lagi 2-3 sache lagi.
4.   baru 1 or 2 bulan lepas aku amalkan makan jintan hitam atau habatus sauda tiap2 pagi masa nak pi keja

tapi ikut firasat aku, susu tu la yg bagus......sesapa ada masalah kolestrol ni boleh la pi beli susu nestle ni......
selamat mencuba

update: result ujian darah 30/9/2011
Kolestrol tinggi lagi. Nak kena beli nestle omega plus pulak.

Ada statement mengatakan bahawa jgn tinggal makan malam. Kalau tak kolestrol akan berganda. Jadi aku pun start la makan malam. Ni keputusan terbaru, 22 Mac 2011.

Kolestrol borderline. LDL tinggi dan HDL rendah.

Result terbaru 22 mac 2011

terbaru 6 julai 2012.......borderline


Alhamdulillah sekarang bawah 5.65 selepas mengambil jus Pati Herba Madu dah 8 botol...




Malek Noor duta PHM

4 ulasan:

  1. http://ainblogger.blogspot.com/2013/01/a-milk-to-help-your-heart.html

    BalasPadam
  2. Nak cek kolestrol kena pergi klinik ye... masalah biji kolestrol berpunca dari kolestrol yang tinggi ke? Pm pati herbamadu ke 011 20668693 please..

    BalasPadam
  3. Nak cek kolestrol kena pergi klinik ye... masalah biji kolestrol berpunca dari kolestrol yang tinggi ke? Pm pati herbamadu ke 011 20668693 please..

    BalasPadam

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...