Rabu, 7 Mac 2012

Uban penuh di kepala


serbuk inai
 Sabda Nabi saw, “Janganlah mencabut uban kerana uban adalah cahaya pada hari kiamat nanti. Siapa saja yang beruban dalam Islam walaupun sehelai, maka dengan uban itu akan dicatat baginya satu kebaikan, dengan uban itu akan dihapuskan satu kesalahan, juga dengannya akan ditinggikan satu darjat.” (HR. Ibnu Hibban dalam Shahihnya. Syaikh Syu’aib Al Arnauth mengatakan bahwa sanad hadits ini hasan)

dipetik dari blog http://lenggangkangkung-my.blogspot.com/2011/04/uban.html

Aku pun dah banyak uban ni. Isteri aku tanya ustaz, dia kata aku harus buh inai bg hitam. Sebab muda lagi kot. Tapi kalau x buh inai memang nampak tua, sampai sister di klinik isteri aku kerja pon pelik. Boleh dia pi tanya " Tu suami u ke? Nampak tua nya." Kesian isteri aku. Sebab tu la aku buh gak inai. Dah ustaz tu kata harus. Takut jugak sebab haram warnakan rambut bagi hitam balik.


daun inai
 Tapi ada hikmahnya uban ni. Dicatat kebaikan, dihapuskan kesalahan bagi setiap helai. Alhamdulillah. Tapi kerana malu org duk kata, aku dah buh inai hitam. Aku cuma kesiankan isteri aku jer. Malu dia bila org kata laki dia tua sangat.


 

inai dah bancuh


red henna

Patutla bapak aku tak buh pun inai. Dah abis putih dah rambut dia, xpa la dia dah 60, anak 8 dah besar2, ada cucu dah pon. Aku????Baru anak 2. Kecik2 lagi. Bawa anak jalan2 pun org kata bawa cucu. Kurang asam. Nak marah ke x?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...