Rabu, 10 Jun 2015

Setiap pemimpin akan disoal

Setiap individu adalah pemimpin bg dirinya sendiri. Siapakah yg hendak dipimpinnya?

Rakyatnya yg perlu dipimpinnya adalah matanya, mulutnya, telinganya, tangannya, kakinya, perutnya dan kemaluannya.

Semakin besar atau tingginya peringkat kepimpinan seorang itu dr sorg diri kemudian sbg suami, ketua keluarga, tok imam, penghulu dan seterusnya. Maka smakin ramailah rakyatnya yg perlu dipimpinnya dan semakin byklah yg akan disoal di akhirat nanti.

Takbir adalah perintah utk membesar2kan Allah. Tiada istilah takbir politik. Sedangkan dalam solat pun kita byk bertakbir. Knp perlu dicop org yg bertakbir adalah ahli parti pembangkang.

Mengajak anak solat pd usia 7tahun. Pada masa yg sama perlu gak diajar cara2 nya bermula dr berwuduk. Jika jahil, xreti nk ajar, boleh dihantar ke kelas2 fardu ain. Wajib dilaksanakan dan lebih afdal dr mengaji fardu kifayah seperti mnghantar anak ke tuisyen matematik atau bahasa inggeris. Maka terlepas lah tanggungjawab ayah sebagai pemimpin.

Pada usia 10 tahun kita diperintah memukul anak yg tidak solat. Tp bkn lq memukul yg teruk2 tp skadar utk mendidik. Mungkin sekarang dia rasa terpaksa krn takut dipukul tp lama kelamaan  dia akan jd biasa. Tp bapak kena solat dulu barulah menjadi contoh terbaik tqvm..

Wallahu'lam


Sent from Samsung Mobile

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...