Rabu, 17 Februari 2016

Perlindungan Allah

Bl tgk benda mengerikan, menyayat hati kita mesti akn sebut Allahuakbar. Benda yg menakjubkan pun sama lagi la benda yg menakutkan. Kenapa kita sebut Allah maha besar?

Pada pandangan saya ia bermaksud kalu satu benda itu menakutkan maka azab Allah lg menakutkan, kalu benda itu kuat maka Allah maha berkuasa. 

Kita tahu bahawa Allah yg bersifat maha besar, lebih besar dr apa yg berlaku di dunia ini. 

Malangnya ucapan itu hanya sekadar ucapan dibibir yg tiada kesinambungannya atau tindakan bg mengiyakan dan meyakininya.

Sepatutnya ia dizahirkan melalui perbuatan.

Contohnya bila kita sakit kita bergegas jumpa doktor, tabib, bomoh atau ustaz tp lupa plak yg Allah maha besar. Jumpa doktor adalah ikhtiar semata tp yg menyembuhkan adalah Allah jua. Ubat yg terbaik dr doktor belum mampu menyembuhkan melainkan hanya dgn izin Allah. 

Bkn bermakna kita hanya perlu berdoa, solat hajat, berubat tp perlu juga menjaga ibadat dan akhlak kerana mungkin Allah tidak mahu menyembuhkan disebabkam oleh kealpaan kita terhadap perintahnya atau juga sebab dosa kita. 

Kita dianjurkan beristighfar setiap hari kerana Nabi sendiri beristighfar sekrg2nya 70x sehari semalam. Tambahan kita umatnya yg pastinya lebih byk dosa samada sedar atau tidak.

Bagaimana utk mengelak dr ditimpa bencana samada dari kesilapan kita sendiri atau oleh org lain? Sesungguhnya kita tidak mampu utk bergerak d buminya ini tanpa bantuannya. Bahkan semua perbuatan kita adalah dgn pengetahuan dan izinnya. Adakah Allah yg patut dipersalahkan jika kita buat maksiat?

Tidak sama sekali. Allah membantu kita dlm segala hal tp kitalah yg diberi kebebasan utk memilih dan panduan dan tunjukajar telah disampaikan melalui Alquran dan hadis. Jika kita buat maksiat maka kira telah menyalahgunakan pemberiannya atai bantuannya. Siapa lg yg patut dipersalahkan?

OLEH ITU disebabkan ketidakmampuan kita mengendalikan diri kita sendirian maka kita memerlukan perlindungan Allah dr terjerumus ke lembah maksiat. 

Kata Nabi barangsiapa yg solat subuh berjemaah maka ia dalam perlindungan Alllah sepanjang hari itu. 

Wallahua'lam.....


Sent from Samsung Mobile

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...