Selasa, 3 Januari 2012

Masuk rumah

Aku sampai kul 5.45ptg. Assalamualaikum. "Waaalaikummussalam". Jawab bini aku. "Jgn masuk lg bang."katanya. Baca bismillah 3x pastu masuk dgn kaki kanan". Aku pun bismillah 3x, langkah kaki kanan masuk rumah.

Aku tanya awat ni. Dia kata dia dgr kt Dr Fadzillah Kamsah, kat pintu rumah ada jin duk tunggu. Nama apa ntah aku lupa dah. Jin ni kerja nya meruntuhkan rumah tangga bagi laki bini suka kelahi. Bila beri salam, baca bismillah, jin tu lari la kot.

Ooooh....laki bini kelahi salahkan jin la? Memang sifat manusia suka mencari kesalahan org.

Adab masuk rumah memang disunatkan kt beri salam kepada ahli keluarga yg ada dlam rumah. Beri la salam di mana2 pun, krn ia 1 cara kita mengingati Allah sebab As-Salam adalah salah satu namaNya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...