Jumaat, 24 Disember 2010

Berapa banyak air kita patut minum dalam sehari?

Fungsi air dalam tubuh kita.

Air menyumbang kepada 60% berat badan kita. Setiap sistem dalam tubuh kita bergantung pada air. Sebagai contoh, air mengeluarkan racun dari organ penting, membawa nutrisi ke sel-sel dan menyediakan persekitaran yang lembap untuk telinga, hidung dan tekak.

Kekurangan air boleh menyebabkan dehidrasi, suatu keadaan yang terjadi apabila tidak mempunyai cukup air dalam tubuh untuk melaksanakan fungsi normal. Bahkan dehidrasi ringan dapat membazirkan tenaga dan membuat kita keletihan.

Setiap hari kita kehilangan air melalui keringat, pernafasan dan buang air kecil dan besar. Bagi tubuh untuk berfungsi dengan baik, kita perlu mengisi bekalan air dengan pengambilan minuman dan makanan yang mengandungi air.

1. Pembuangan air melalui air kencing adalah sekitar 1.5 liter (6.3 cawan) setia hari. Kita kehilangan hampir satu liter tambahan (sekitar 4 cawan) air sehari melalui gerakan bernafas, berpeluh dan usus. Makanan biasanya menyumbangkan 20 peratus dari jumlah keseluruhan pemakanan kita, jadi jika anda mengambil 2 liter air atau minuman lain sehari (sedikit lebih dari 8 cawan) bersama-sama dengan diet normal anda, anda biasanya akan menggantikan cecair anda yang hilang.

2. Pendekatan lain adalah "Peraturan8 x 8 " - minum lapan gelas air sehari (sekitar 1,9 liter). Walaupun pendekatan ini tidak disokong oleh bukti saintifik, banyak orang menggunakannya sebagai panduan berapa banyak air dan cecair lain untuk diminum.

3. Lelaki disarankan untuk mengambil 3 liter (13 gelas) dari jumlah keseluruhan minuman sehari dan perempuan mengambil 2,2 liter (sekitar 9 gelas) dari jumlah keseluruhan minuman dalam sehari.
copy from mayoclinic.com

1 ulasan:

  1. KALAU MINUM AIR BANYAK ASYIK NAK KENCINGG JE...

    BalasPadam

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...