Khamis, 31 Disember 2015

Last Day of 2015

Hari ni hari terakhir taun 2015. Semua orang ingat. Tp hari terakhir tahun hijrah x teringat pun. Tahun baru hijrah pun x terkesan. Hari keputeraan nabi lagi la......padahal dapat cuti.

Semakin hari semakin jauh kita dgn Islam. Nasib baik masuk solat ada orang bang. Kalu dak habis waktu pun x sedar lagi blom solat.


Kita dah dilatih tanpa sedar supaya memisahkan kehiduppan dan agama. Bila p masjid ja beradab, tutup aurat, berwuduk, berpakaian cantik wangi bersih. Tapi p tempat lain x kisah plak. Ada gak yg terbalik, p ke lain lagi lawa wangi dr g mesjid.

Masa solat ingat ke kerja tp ms kerja x ingat pulak kat Allah. Setiap kerja yg dibuat kerana Allah adalah ibadat. Kalu mengharapkan pujian manusia, pangkat dan glamor, reta benda kekayaan wang ringgit, disisi Allah xdak nilai la.

Wallahua'lam....

Isnin, 28 Disember 2015

Hati Seorang Ibu

Songkla D PD

SEK Agama 

Asam Pedas







Perjalanan yg jauh terpaksa ditempuhi padahal lg 2 hari pak sedara nk hantar anak blk dah...

Bila ada, riuh rendah. Bila xdak, 
sunyi sepi, rindu plak.

Masa ank mintak nk ikut pak sedara blk selangor sanggup bg. Xdan 3 hari jd xtahuan, duk teringat ke anak sampai teriak. 

Si suami yg hati kental ni pun redo je lah, dah ibunya sanggup. Hari pertama lg si bapak dah jadi serabut. Anak ni walau pun nakal, buat semak, bising...mereka sebenarnya penghibur. Tu duk pikir x moh bg g tu....

Masuk 3 hari mak nya dah x leh thn. Terus ajak bapak p ambik anak. Amboi jauh plak tu. X sanggup nk drive sorg2 p selangor nun. Pandaiplak siibu cari teman. Walau tanpa perancangn awal ada gak yg setuju. Si bapak terpaksa akur la.



Dan la depa bw p ronda2 PD, telok kemang tp pantai pun xdan pijak.
Harap si bapak nk bw ronda2 pakai dak la.

KLIA2

bORONG hABIH

eCORIDE

mAIN SAMPAI PUAS

Masjid Putrajaya

Sabtu, 19 Disember 2015

Zahir dan Batin


Dont judge a book by its cover.....

Itulah pandangan manusia, hanya mampu memandang luaran. Nk tgk dlm kn pakai mikroskop. Tp dlm hati tetap x leh tgk gak....dlm otak pun kita xdpt tau apa yg difikirkan oleh org lain....

Namun demikian kita duk nak komen gak....nk menilai...kononnya nk beri pandangan, pendapat....padahal ia di luar bidang kuasa kita. 

Nabi Mohammad cuma 2 helai baju sj......mkn pun kdg2 xdak.....puasa ja bl xdak mknn. Tp kita reja duk komplen ja bl mkn x sedat

Tido nk selesa, nek keta nk besor, rmh pun nk besor tp adaka ibadat kita dah ckup besor. Nabi pun solat sampai bengkak kaki....tu nabi yg confem masuk surga....aku plak dah la solat lambat....cepat plak....kusyuk jauh sekali. Duk nk ingt nk mentekadarah....

Kita duk utamakan zahir lebih dr batin....pakaian mau cantik kemaih, keta lawa, rmh lawa tp quran ada dlm rmh pun xbesa duk baca....kot seminggu sekali mlm jumaat bc yassin

Yg zahir tu dunia, yg batin tu nj bw kita d akhirat. Nk tertungging ka tergolek ka melayang ka.....

Toksah duk kalut cerita org x betui, cuba tgk apa yg kita x betui.....kita tau apa ada dlm hati kita.....

Maaf zahir dan batin....duk ingt nafkah batin....yg batin tu la yg berkait ngn lidah duk kata org sehingga dia kecik hati terasa....ada org mudah terasa. Melawak pun melawak gak jgn smpi org terasa.

Kalu ckp elok2 pun buleh melawak gak. Gemok, botak, jongang, cepek yg menghina ciptaan Allah elok dielakkan. Lain la kalu dia g modified keta jg x tahuan hala xpa gak.....atau pun duk tikam toto ka. Yg tu berdosa mmg terkutuk pun....

Wallahua'lam.....

Sent from Samsung Mobile

Rabu, 9 Disember 2015

Mencari Redha ALlah

Kenapa kita solat, bayar zakat, puasa? Ada yang akan jawab, ia perintah Allah, rukun Islam, untuk dapat pahala, syurga, jauhi neraka dan macam2 lagi. Jawapan yang sama tp berbagai cara di sampaikan. Semua itu adalah perintah Allah, kita hambanya jadi patut la kita taat padanya x kira apa pasai pun. Pasai syurga ka neraka ka pahala ka apa pun.


Apabila kita taat perintahnya baru la kita boleh dapat redhanya. Baru la dapat kasih sayangnya. Mungkn akan dapat syurganya. Sesungguhnya kasih sayang Allah itu lebih besar, tinggi nilainya dari alam dan seluruh isinya.

Ada yang bersedekah kerana dgn bersedekah dgn harapan akan bertambah lah rezki nya. Tp dia lupa bahawa Allah lah yg memberi rezki. Kalu kita bersedekah supaya rezki bertambah, mungkin rezki kita Allah tambah tp adakah kita dapat kasih sayang Allah.

Buatlah semua amal kebajikan kerana Allah setakat yg kita mampu bukan kerana imbuhan dunia. hanya Allah lah yang memberi rezki, kesihatan kekuatan, kebolehan, keselamatan dan segla2nya.
InsyaAllah kita akan dapat semua itu bila kita dapat redha Allah.


Bagaimana mendapat redha Allha?

Taat lah segala perintahnya, lakukan amal kebaikan kerana Allah semata2 bukan utk imbuhan dunia. Ingat Allah saja masa buat amal, samada amal soleh, amal jariah ka.

Wallahu a'lam

Khamis, 3 Disember 2015

Redha

Senang nk sebut tp berat nk menanggung. Bila sebut redha mesti berkait benda yg susah nk diterima atau kita x mau la. Seperti kematian org yg kita syg, kehilangan reta benda, kegagalan memperolehi sesuatu dll.

Redha bkn sekadar menerima kenyataan bahawa ia telah tiada, pergi atau hilang ataupun gagal tp pd ms yg sama sedar bahawa semua benda adalah milik Allah dan dialah yg berhak menetukan ke mana atau kpd siapa reta benda itu pergi. Setelah kita berusaha dan bertawakal melakukan utk mempertahnkannnya seperti Allah kehendaki. Sesungguhnya perancangan Allah la yg terbaik.

Saja nk kaitkan kes siti keguguran. Dah bertahun kawen, byk ikhtiar yg dilakukan dah disahkn hamil, tiba2 keguguran plak. Mgkin doktor tahu sbb2 keguguran dan siti pun dah ikhtiar sebaiknya tp xdak rezeki nk dpt ank lg. Pada ms yg sama, ada yg buang anak bunuh biar dan dera. Kita yg nk anak xdpt tp yg xmau boleh p buang plak...tp kalu ada sifat redha mgkin depa x buang kan? Pendek kata berani buat berani tanggung....mmg kena tanggunjawab pun kan?

Betapa beratnya redha tu sehingga mereka memilih utk membunuh dr meredhai takdir illahi ke atas mereka. Dan ia x selesaikan masalah pun, malah merumitkan lg keadaan.

Wallahua'lam....

Sent from Samsung Mobile

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...