Khamis, 31 Disember 2015

Last Day of 2015

Hari ni hari terakhir taun 2015. Semua orang ingat. Tp hari terakhir tahun hijrah x teringat pun. Tahun baru hijrah pun x terkesan. Hari keputeraan nabi lagi la......padahal dapat cuti.

Semakin hari semakin jauh kita dgn Islam. Nasib baik masuk solat ada orang bang. Kalu dak habis waktu pun x sedar lagi blom solat.


Kita dah dilatih tanpa sedar supaya memisahkan kehiduppan dan agama. Bila p masjid ja beradab, tutup aurat, berwuduk, berpakaian cantik wangi bersih. Tapi p tempat lain x kisah plak. Ada gak yg terbalik, p ke lain lagi lawa wangi dr g mesjid.

Masa solat ingat ke kerja tp ms kerja x ingat pulak kat Allah. Setiap kerja yg dibuat kerana Allah adalah ibadat. Kalu mengharapkan pujian manusia, pangkat dan glamor, reta benda kekayaan wang ringgit, disisi Allah xdak nilai la.

Wallahua'lam....

Isnin, 28 Disember 2015

Hati Seorang Ibu

Songkla D PD

SEK Agama 

Asam Pedas







Perjalanan yg jauh terpaksa ditempuhi padahal lg 2 hari pak sedara nk hantar anak blk dah...

Bila ada, riuh rendah. Bila xdak, 
sunyi sepi, rindu plak.

Masa ank mintak nk ikut pak sedara blk selangor sanggup bg. Xdan 3 hari jd xtahuan, duk teringat ke anak sampai teriak. 

Si suami yg hati kental ni pun redo je lah, dah ibunya sanggup. Hari pertama lg si bapak dah jadi serabut. Anak ni walau pun nakal, buat semak, bising...mereka sebenarnya penghibur. Tu duk pikir x moh bg g tu....

Masuk 3 hari mak nya dah x leh thn. Terus ajak bapak p ambik anak. Amboi jauh plak tu. X sanggup nk drive sorg2 p selangor nun. Pandaiplak siibu cari teman. Walau tanpa perancangn awal ada gak yg setuju. Si bapak terpaksa akur la.



Dan la depa bw p ronda2 PD, telok kemang tp pantai pun xdan pijak.
Harap si bapak nk bw ronda2 pakai dak la.

KLIA2

bORONG hABIH

eCORIDE

mAIN SAMPAI PUAS

Masjid Putrajaya

Sabtu, 19 Disember 2015

Zahir dan Batin


Dont judge a book by its cover.....

Itulah pandangan manusia, hanya mampu memandang luaran. Nk tgk dlm kn pakai mikroskop. Tp dlm hati tetap x leh tgk gak....dlm otak pun kita xdpt tau apa yg difikirkan oleh org lain....

Namun demikian kita duk nak komen gak....nk menilai...kononnya nk beri pandangan, pendapat....padahal ia di luar bidang kuasa kita. 

Nabi Mohammad cuma 2 helai baju sj......mkn pun kdg2 xdak.....puasa ja bl xdak mknn. Tp kita reja duk komplen ja bl mkn x sedat

Tido nk selesa, nek keta nk besor, rmh pun nk besor tp adaka ibadat kita dah ckup besor. Nabi pun solat sampai bengkak kaki....tu nabi yg confem masuk surga....aku plak dah la solat lambat....cepat plak....kusyuk jauh sekali. Duk nk ingt nk mentekadarah....

Kita duk utamakan zahir lebih dr batin....pakaian mau cantik kemaih, keta lawa, rmh lawa tp quran ada dlm rmh pun xbesa duk baca....kot seminggu sekali mlm jumaat bc yassin

Yg zahir tu dunia, yg batin tu nj bw kita d akhirat. Nk tertungging ka tergolek ka melayang ka.....

Toksah duk kalut cerita org x betui, cuba tgk apa yg kita x betui.....kita tau apa ada dlm hati kita.....

Maaf zahir dan batin....duk ingt nafkah batin....yg batin tu la yg berkait ngn lidah duk kata org sehingga dia kecik hati terasa....ada org mudah terasa. Melawak pun melawak gak jgn smpi org terasa.

Kalu ckp elok2 pun buleh melawak gak. Gemok, botak, jongang, cepek yg menghina ciptaan Allah elok dielakkan. Lain la kalu dia g modified keta jg x tahuan hala xpa gak.....atau pun duk tikam toto ka. Yg tu berdosa mmg terkutuk pun....

Wallahua'lam.....

Sent from Samsung Mobile

Rabu, 9 Disember 2015

Mencari Redha ALlah

Kenapa kita solat, bayar zakat, puasa? Ada yang akan jawab, ia perintah Allah, rukun Islam, untuk dapat pahala, syurga, jauhi neraka dan macam2 lagi. Jawapan yang sama tp berbagai cara di sampaikan. Semua itu adalah perintah Allah, kita hambanya jadi patut la kita taat padanya x kira apa pasai pun. Pasai syurga ka neraka ka pahala ka apa pun.


Apabila kita taat perintahnya baru la kita boleh dapat redhanya. Baru la dapat kasih sayangnya. Mungkn akan dapat syurganya. Sesungguhnya kasih sayang Allah itu lebih besar, tinggi nilainya dari alam dan seluruh isinya.

Ada yang bersedekah kerana dgn bersedekah dgn harapan akan bertambah lah rezki nya. Tp dia lupa bahawa Allah lah yg memberi rezki. Kalu kita bersedekah supaya rezki bertambah, mungkin rezki kita Allah tambah tp adakah kita dapat kasih sayang Allah.

Buatlah semua amal kebajikan kerana Allah setakat yg kita mampu bukan kerana imbuhan dunia. hanya Allah lah yang memberi rezki, kesihatan kekuatan, kebolehan, keselamatan dan segla2nya.
InsyaAllah kita akan dapat semua itu bila kita dapat redha Allah.


Bagaimana mendapat redha Allha?

Taat lah segala perintahnya, lakukan amal kebaikan kerana Allah semata2 bukan utk imbuhan dunia. Ingat Allah saja masa buat amal, samada amal soleh, amal jariah ka.

Wallahu a'lam

Khamis, 3 Disember 2015

Redha

Senang nk sebut tp berat nk menanggung. Bila sebut redha mesti berkait benda yg susah nk diterima atau kita x mau la. Seperti kematian org yg kita syg, kehilangan reta benda, kegagalan memperolehi sesuatu dll.

Redha bkn sekadar menerima kenyataan bahawa ia telah tiada, pergi atau hilang ataupun gagal tp pd ms yg sama sedar bahawa semua benda adalah milik Allah dan dialah yg berhak menetukan ke mana atau kpd siapa reta benda itu pergi. Setelah kita berusaha dan bertawakal melakukan utk mempertahnkannnya seperti Allah kehendaki. Sesungguhnya perancangan Allah la yg terbaik.

Saja nk kaitkan kes siti keguguran. Dah bertahun kawen, byk ikhtiar yg dilakukan dah disahkn hamil, tiba2 keguguran plak. Mgkin doktor tahu sbb2 keguguran dan siti pun dah ikhtiar sebaiknya tp xdak rezeki nk dpt ank lg. Pada ms yg sama, ada yg buang anak bunuh biar dan dera. Kita yg nk anak xdpt tp yg xmau boleh p buang plak...tp kalu ada sifat redha mgkin depa x buang kan? Pendek kata berani buat berani tanggung....mmg kena tanggunjawab pun kan?

Betapa beratnya redha tu sehingga mereka memilih utk membunuh dr meredhai takdir illahi ke atas mereka. Dan ia x selesaikan masalah pun, malah merumitkan lg keadaan.

Wallahua'lam....

Sent from Samsung Mobile

Ahad, 15 November 2015

Clear memory galaxy s2

Tbi2 kluar notification device memory running low. Dah delete chat kt watsapp, mesej tp masih ada gak.

Lupa lak ada pakcik gugel. Terus taip s2 device memory low. Baca dalam forum akhirnya diberi satu kod taip pada fon and delete apa ntah. Boom....clear dah.

Sebloom tu available 200MB, lepas delete dapat 0.99GB. XKan tara ni memory low lagi kod,.

Kod*#9900* dan pilih no 2......

Selamat mencuba

Sabtu, 7 November 2015

Rampas vape 'haram'


Semalam dh mula operasi sita vape dan flaver . Sebabnya....mufti kata haram, org kesihatan kata bahaya, doktor kata boleh dapat kanser, ahli akdemik kata jejas peradaban....dll. Xdak bukti, men belasah ja.....

Yg peliknya ia dirampas sdgkn member dia yg lbh organik iaitu rokok tembakau bebas ja dijual dan dihisap merata. Rega pula dikawal kerajaan.

Dan byk lg yg haram tp masih lg buleh diperniagakan. Sehingga ada coklat pun tiba2 haram dh jd halal blk. Mgkin vape ni pun x lm lg akn bertukar menjadi halal semula. Bagaimana??? Tunggu dan lihat...

Vape adalah alternatif kpd rokok yg lbh bahaya , kotor dan busuk. Ia mgkin bhaya tp tiada lg bukti klinikal berbanding rokok tembakau....

Kalu x merokok lg baguih la.....rokok daun lbh jimat tp kita nk yg lebih selamat.....



Sent from Samsung Mobile

Isnin, 2 November 2015

JDT Juara AFC 2015

1 gol saja tp memenangi AFC. Hebat betul. Siapa sangka....sejarah tercipta.

Maknanya percaturan tunku mahkota dan Bojan hodak bukan boleh dipandang ringan samada dari segi player maupun strategi..
champion

manager tunku mahkota
manager

















Tahniah JDT....memberi sinar baru dalam dunia bolasepak negara...

Isnin, 26 Oktober 2015

Takraw berkain plekat

Syarat nk main kn pakai ken plekat ngn helmet. Pertandingan di sertai kumpulan angin pasang, pala tin minyak gas, berat telo, pala bewak, dll.

Kiraan sama gak....mcm takraw biasa ka....

Hatan g la.. .janyiSyarat nk main kn pakai ken plekat ngn helmet. Pertandingan di sertai kumpulan angin pasang, pala tin minyak gas, berat telo, pala bewak, dll.

Kiraan sama gak....mcm takraw biasa ka....

Hatan g la.. .janying srenok....
select group

sepak mula

action

tekong berbisa

Kebun sayur makku

Nasib baik sini kerap hujan. Tu pun bukit nk kelabu seh jei...

Kalu duk rmh tmn boleh gak berkurung. Rmh kapong kei berkurung pun xguna lubang merata....nyamuk pun kluar masuk mcm highway ja. Cuma tol jei x kena....

Ada kenduri tahlil lak....esok pun ada g. Alhamdulillah....rezki musim jerebu.

sawi

segar dr ladang

pokok sireh

kankong

brendi


Batu Kurau pun jerebu

Nasib baik sini kerap hujan. Tu pun bukit nk kelabu seh jei...

Kalu duk rmh tmn boleh gak berkurung. Rmh kapong kei berkurung pun xguna lubang merata....nyamuk pun kluar masuk mcm highway ja. Cuma tol jei x kena....

Ada kenduri tahlil lak....esok pun ada g. Alhamdulillah....rezki musim jerebu.
x napak bukit




kenduri arwah


Sabtu, 24 Oktober 2015

Watsapp dah kn bayar kei

Buka watsapp kluar yg ni. Dah kn byr kei?

Sapa kn lagu ni? Nk wat gena heh....kn byr dulu kei...

Haru goh pakai watsapp pun x free dah kei.....


Sent from Samsung Mobile

Khamis, 22 Oktober 2015

Jerebu lagi


x jauh dah pandangan



macam kabus pagi tp dah petang

















Ni bbrp keping gamba yg diambil d daerah permtg pauh tghri td.

Sekolah sesi ptg juga ditutup....

Terpaksa bli mask sbb dh rs pedih rengkong semacam ja. Nk minum air nyo, gerai dah tutup...awai2 x mo bli.

Mask n95 mcm ron95 plak, rm6  satu. Demi ank, bli la jugak. Kita pakai yg biasa dah la...

Katanya jerebu sampi jan taun dpn. Kalu x hujan mengkali sunggoh. Ramai la yg keba sakit gatai, batuk, pedih mata dll.. .

Mungkin lepas ni kena pakai full face mask  plak.


Wallahua'lam......

Khamis, 24 September 2015

Bahaya vape

Mmg bahaya betul. Beli yg seken pun kat 200.....

Kalu isap kok daun mau thn setaun dgn 200 tu. Tp xpa demi kelansungan hidup...kita berubah. No fire, no ash, no tar and others only vapour from jus .

Tp perisa mangga sejuk ni x kick. Free punya pasai kita pelekoh lu habih baru beli perisa len...

Maintenance pun buleh thn. Coil nk kena cuci, tukar kapas silap2 jena recoil.

Harap2 buleh berenti teruih....


Sent from Samsung Mobile

Rabu, 16 September 2015

Afc suzuki cup

Aku tgk sampi habih......tp x tgk ms gol. First half 0-0.....tiba2 dah 4 biji masok....ms bl masuk...

Tgk seken half sapai ke sudah xdak gol. Penalti pun x masuk...xdak rezki la tu.

Baru ku dpt tahu JDT men 10 org jei. Masa bila jd dan sapa yg kn kad merah aku pun xtau.






Sent from Samsung Mobile

Selasa, 15 September 2015

After 58 years of independence

X sangka pd hari ni masih ada yg hidup miskin, berpelita ayam, dapur kayu, bumbung yg tirih seribu dan bekerja dgn gaji rm10-15 sehari.

Tgk bersamamu kt tv3 takdi rasa sedih sungguh. Xdak ka org kg sahabat jiran yg perasan akn keperitan hidup depa.

Aku 40 taun dulu rsnya lagu tu gak. Tp xpa la bkn kluarga ku ja  hidup susah. Buleh kata 1 kapong pakai dapor kayu, pelita ayan. 

G skolah jln kaki pakai kasut getah, sluar pendek. Beg sakut di dahi.

Zaman tu semua org keja kapong, motong getah, tanan padi, jual derian manggis petai jering kenuak mottan dll.

Beli beras pun secupak dua jei. Tu pun bila padi dah abih. Kalu tidak bawak padi g kilang padi mesin jd beras la.

Ikan plak mengail ja. Ikan wan keli puyu. Kalu beli pun ikan sadin hidup jei.....kadang2 ikan kedera la. Sedat ooooo....sadin tin pun jadi lei...

Sepatutnya la ni ramai org kaya2 keta besar rmh besar, x jupa dah yg hidup lagu tu. Maknanya kita duk kira kita jei x pk org len pun....

Wallahua'lam.....


Sent from Samsung Mobile

Allah panggil buat x lyn ja

Terang lg bersuluh. Bila kawan2 ka bos ka panggil kalut nk p. Tp bila azan buleh wat x tau lak. Ni nk masuk maghrib.....aku duk ralik g tgk tv. Mandi pun dak g.....

Tu mungkin tanda jauh nya kita ngn Allah. Org yg dekat ngn Allah, ko 1 lg dah ready nk g lahur jemaah.

Xleh jemaah punya la susah hati....

Bila kita ambik berat pd perintah Allah....ingat pd Allah terutama pd 5 waktu wajib tu, mudah2an Allah juga akn ambik berat kt kita....

Wallahua'lam....


Sent from Samsung Mobile

Jerebu di Pulau Pinang

Alhamdulillah pg td hujan.....cuaca dah baik. Jerebu mcm dah hilang.

Semalam teruk, tekak pun dah pedih. Anak2 pun dah pedih2 mata. Hari ni bukit mertajam pun nmpak hijau ja....

Hujan itu rahmat dari Allah...

Wallahua'lam


Sent from Samsung Mobile

Penangan cita P.Ramlee

Tgh duk select chanel kt astro....ternmpk filem ibu mertuaku kt tv2. Terus bukak tgk....

Dah sampi adegan kasim selamat date ngn sabariah. Bukan aku sj tercuit hati melihat lakonan tu tp ank aku yg 4 taun pun tergelak gak.

Itulah crita p.ramlee, begitu dekat dgn hidup kita. Walaupun dia dah lama pergi, tp filem nya masih mampu mencuit hati setiap golongan. Kita yg dh berpuloh kali tgk pun masih terasa lg trillnya....

Kenapa buleh  jd lagu tu? X besa jemu tgk g la pa kali pun....

Wallahua'lam


Sent from Samsung Mobile

Isnin, 14 September 2015

Samsung S2 memory low

Semalam kluar notification memory. So gi kt application clear data whatsapp. Save memory kt 100mb gak. So back to normal.

Tapi bila buka whatsaapp kena setup blk. Pastu dia minta nk restore message dr sd card. Xpa la restore. Punya la lama tunggu. Last2 stop skip ja restoring tu. Hilang abih chatting yg lm2 termasuk image n video. 

Xpala....bkn ada yg pntg sgt pun.

Kalu clear data fb xpa.....cuma kn login blk ja. 

Internal memory 8gb pun boleh penuh main ngn byk application ni. Wahatsapp pun ada brp grup dah. Fb lg messenger, page manager, telegram, instagram, we chat.

Sibuk goh sapei xdan bc quran....padahal xdak hal pntg pun. Sembg2 kosong ja. Tp nk kn tgk gak kalu arahan yg nk disampikan....huhuhu

Sent from Samsung Mobile

Kita merancang Allah yg tentukan

Alhamdulillah....dah sampi. Sejam stengah jei dr kapong. Kata nk blk awai...lps asar. Asar pun awai. Elok la ko 5 la blk. Tp bl nk menguruskn bebudak yg sdikit memerlukan masa.

Tiba2 dema nk manin. Manin plak xleh sat....jenoh perambat. Serenok men air hujan......bkn hujan pun, shower la.

Dah siap2 pakei baju sluar, nk mkn nasi plak. Ibu suat, x moh ayah suat. Xpa lei kita buat susu. Air masak abih plak dah, jerang air dulu. Tok tek tok tek ko 5 stengah lebih bru tolak.

On de way....ada plak bdk2 nek moto duk melawak kot jln. Bahaya goh lei......kita lak kn hati2. Potong g lega rasa. 

Pah tu jupa plak lori ayan....ikut lei plan2....sapei jln strik...potong teruh lei. Lega. . ...

Ingt ka takdak dah. Jupa plak sbutir lg lori ayan. Mapoh xleh potong jln kona byk. Dlm duk kona2 tu mari sebutir waja potong strik truh x g dah jln kona ke dah. Mujur lepas g. Kami tungung sipang lei kot lori g teruh.

Sapei sipang dia pun kona masuk sipang gak. Sapei tol exit bru bleh potong......tang tu sj pun kt stgh jam tah ka lebih...


Sent from Samsung Mobile

Rabu, 9 September 2015

Keep up with good activities

We wake up in the morning and read fb. Someone is provoking about something then u reply with a provoking comment too. Are the problem solved?

No. What we should do? Nothing, just leave it and keep doing what good things we do everyday. 

This provoking statement only want us to stop or delay us in doing our activities. Let god judge them. We also are judged by god. If we reply with provoking statement too, we are no different with him. We only put sin tu our routine.

Stop it now. There is more valuable things we can do instead of that.

Let the right party deal with it and bring them to justice.

We also not sure if the statement are true or fake or just to attract our attention and make our life full with hate.


Sent from Samsung Mobile

Selasa, 8 September 2015

Si merah R25

yamaha r25
Ternampak kelibat si merah ni atas jalan. Mmg garang. Selalu duk napak yg biru jei.

modified version
Yg lg garang. Rasanya ni lah yg terbaik dalam kelas 250. Bunying pun ok, xdak la bunyi macan skrambler nek bukit akut derian.

Menjadi kegilaan baru pada yg nk try cc besar skit dr fz150i......

Tp gua tetap ngan zx2r 1997 la. tu ja yg mampu.....


Rabu, 2 September 2015

Bersih 4

Alhamdulillah......dgr kt lps habih perhimpunn dema pkt kutik sapah....baguh la la gu tu.walau bkn dema yg buang, tp demi negara dema sangguk kutik balik sapah yg dibuang oleh org len.

Lagu ni la kita ndak. Bkn kalut nk komeng jei, org tu x kena kita napak......tp kita buat x kena buat2 x napak plak.

Bkn sng oo nk buat lagu tu. Org punya pasei kita kn wat keja. Tp kalu hati mulia dia sangguk....dia buat bkn krn maknusia tp krn Allah, demi negara......

Wallahua'lam.......




Sent from Samsung Mobile

Rabu, 26 Ogos 2015

Basmi Korupsi

Singapore vs Malaysia
Foto yg diperoleh dr rancangan alkhawater di tv alhijrah yg membanding pencapaian malaysia dan singapore...

Pembasmian korupsi, larangan chewing gum, kemudahan penubuhan syarikat akhirnya membawa singapore kpd negara yg hebat d mata dunia.
Tiada yg kebal dr undang2 korupsi baik menteri atau ketua gereja.

Lee Kuan Yew adalah org bertanggungjawab atas pencapaian ini. Kalu kt malaysia ni mcm Tun Mahathir la....

Byk yg patut diambil pengajaran oleh kita. X pyh susah2 nk pndg sapei ke jepun.  Cuma perlu tunduk skit ja kt bawah....

Kita asyik duk cari salah bangsa cina, hingga salah sendri dah x nmpk. padahal depa la plg cemerlang dlm bdg pa pun....dr berkebun, mekanik,bisnes, siswa, perkilangan, makanan, dll...

So xyah dok sebok cri salah org. Lebih baik cari salah kita dan betulkan dulu.... 

Wallahua'lam.....






Sabtu, 22 Ogos 2015

Bersugi

Nabi kalu boleh dia nak kita bersugi setiap kali nk sembahyang.....takut plak membebankan...

Nk cari kayu sugi....payah plak. Kita pakai berus gg dah la. Tp kalu pakai kayu sugi lg besar pahalanya. Berus gg pun pahala gak sbb kt mencuci gg gak kan.

Jadi seblom wuduk,  nk p mesjid, gosok la gg dulu. Xdak ubat gg pub xpa. Buang sisa makanan yg terlekat celah gg tu. Kalu gg berlubang tu cukil bg kluar....bru tng nk bersolat kan.....


Mn berus gg aku ni......

Wallahua'lam....


Sent from Samsung Mobile

Sabtu, 15 Ogos 2015

Hujung syawal

Alhamdulillah......dgn kenduri kawen kapoh ngn rmh terbuka penutup syawal plak. Rasanya mcm nk kluar blk.....sengkak....mentekedarah sungguh. Dah kenyang mengah sengkak tp duk rs nk mkn lg....

This is very dangerous....seolah2 mcm xpuas lg pdhal dh mengah dah ni....

Nampaknya gagal lg latihan bln posa, bl masuk syawal dah nafsu beraja blk.  Pantang ada mknn nk ngap ja kejanya. Kalu lmbt skit mkn, bdn jd keta2 tp bln posa xdak pon jd gutu. 

Supa gak okok....sat2 balut sat2 balut.....balut saja....bln posa buleh pun thn sapei ptg....mcn la dh xdan dah nk isat okok.....kdg2 pengaruh kwn gak. Kita x mo mkn dema bli wak mari....taroh duk lg batei lasong lei. Kdg2 dema ajk teman dema g mkn....dema lapo kita x lapo, tp g g kita pun balon skali. 

Wallahu a'lam........


Sent from Samsung Mobile

Aku sakit Allah penyembuh

Alhamdulillah, ni botol ke 6 dah. Mula minum bln 12 thn lps. Semoga Allah menjauhkan dr serangan jantung atau saluran jantung tersumbat, darah tinggi, angin2 dlm bdn. Yg penting ikhtiar dah,  berserah pd Allah. Jgn putus asa krn setiap penyakit ada penawar. Allah yg maha mengetahui.

Utk yg sakit gout boleh la cuba rebus 3 batang sekali akar pokok ni. Daun buang ya, takut jd pening mcm air ketum plak.

Haru rabu lps ada kempen derma darah. Dah siap bwk kad isi borang dah cek jenis sarah o pistif. Seblom nk cek tekanan darah, doktor tanya tidur cukup x? Alamak semlm tido ko 3.....dgn jujurnya aku bagitau....teruh dok kata x bleh derma. Aku pujuk....boleh kot doktor.....dia ttp bertegas x boleh nnt bhya kalu jd apa2.. .

Tu ka beza antara org yg tahu dgn x tau. Yg tahu tu doktor sbb dia mengaji, kita plak yg berani membabi buta......Realiti zaman skrg, yg x tahu plak duk sebok tunjuk pandai, kona sana sini nk bg betui gak. Bercakap biarla dgn ilmu....

Wallahu a'lam.......

Sent from Samsung Mobile

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...