Selasa, 8 Julai 2014

Pesta makanan

Semlm  adik ipar nk mai buka posa d rumah.     istri pun x sempt nk msk, penat p melwat pak sedara operation....so tgs aku meronda d bazar utkvdptkan lauk dan kuih utk berbuka.

Selalu aku beli okan atau ayam dan sayur je. Tu pun ckp dah utk buka dan sahur. Bila ada tetamu kn la beli lebih jenis skit kan.

Lepas cek baki sen dlm kopek, aku pun mengoder dgn tenangnya. Ikan msk lmk, sambal ikan keli, pajeri, kari ayam, sayur pucuk, sambal petai dan ikam pekasam. Ok brp semua....rm50 lbh lg rm3. Mak ooo aku pun terkejut tp aku buat rilek jer byr.

Fuh mkn sungguh aku berbuka ari ni.....tp x pa adik ipar punya pasai. 

Ikan keli sekor rm4, masak cabai je. Ayam lak murah, rm3 je seketul masak gulai lak tu. Sayur dan lain2 tu ada kot sesenduk 2 kot, skt ja tgk.

Istri bacuh air bandung sejag, tiba2 srh aku p beli ais ketul nk buat sejag lg. Air teh panas jag kecik ja. Pergghh mmg meletop la kalu gini mknnya.

Dismping tu beli murtabak sebj ja tu pun rm2.50, karipap rm2 dpt 6 bj.
cukup dak g

Alhamdulillah walau byk membeli tp berjy di habiskan. Bkn aku habiskan, tp dah bungkuss bg sepupu, tinggalkan skit utk mkn sahur.

Almaklum la, sehari x mkn. Kalu boleh semua nk beli. X heran la walau byk mn pun gerai kat bazar tu tp msh mencapai thp jualan yg memuaskan. Walaupun ada makann yg di jual x sdp....sebab tu aku beli kt org yg aku dah biasa mkn nskn dia.

Jd utk mengimbangi balik kerakusan melantak ms berbuka, ms sahur aku x mkn nasi, ratah lauk je...hehehehe...

Alhamdulillah syukur kita d malaysia ni yg aman, makanan pun byk tp ramai yg terlupa hingga ada gak yg x makan sapei kebulur....ada yg kata bg makan kt pengemis, gelandangan mengotorkan....x bersyukur lasung. Kalu la Allah hentikan kekayaan makanan ni utk seminggu, mesti huru hara malaysia sbb rakyatnya yg x leh lupa dr memikrkan, bercakap, kongsi resepi d fb, upload gambar pasal makanan. 

Macam org d somalia yg berpuasa tp tiada makann utk berbuka dan sahur...masyaAllah....dah tetu pahala posa mrk lebih tinggi dr kita sbb dugaan berposa mereka yg begitu dasat.

Semoga puasa kita tahun mengajar kita makan sekadar perlu bkn krn sedap, mengejar pahala baik dln ibadah puasa atau dlm ibadah lain.

Wallahua'lam....




Sent from Samsung Mobile

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...