Selasa, 20 Mei 2014

Untungnya anak ramai...

Rezki Allah yg bagi, dah ditetapkan pun cuma kita ja x tau.....jadi kena usaha. Walau orang kata rezki secupak takkan jadi segatang tp mn kita tau rezki kita secupak. Mungkin segatang tp sebb malas usha dapat secupak je la....

Kalu anak ramai ni perit dia masa nak bela la. Masa menjaga, duit nak beli barang depa. Kalu belum sekolah dgn pampers, susu dll. Bila dah sekolah lain pulak. Kalu dapat masuk u lain plak. Masa, rehat, makan semua terpaksa dikorbankan. Kadangkala stress tp ini anugerah Allah , kena jaga elok2. Amanah tu.
Sukan PASTI

 Bila dah besar2, dah keja, kawen...lain lak masalah dia. Cuma bila mak bapak ka jatuh sakit.....masa ni lah semua pakat serbu...yang kakak suruh duk mah dia, adik, abang pun sama. Pakat berebut nak jaga mak...Ada gak yg lasung x ambik tau......ada gak yg tau tp duk jauh sgt...serah jer kat adik beradik yg duk dekat2....

Mak bapak pun naik pening nak p mana. Ikut  suka hgpa la, mak ikut ja. Duk mah kawan 2 3 ari, p mah kak lak, pahtu mah adik lak....macam kena lambung pun ada....janji dia selesa sepanjang perjalanan. Kalu hantar pakai lori dah....kesian org tua tu dah la sakit....

Tp kalu anak sorg ka, mak bapak xdak pilihan dah. Duk la mah dia, tu pun kalu dia bagi. Kadang2 ada gak menantu yg x suka plak....mcm dlm drama tu la...

Kalu anak perempuan kena mintak izin laki dulu la. Kalu laki x bagi, nk p taut mana. Rumah org tua2 ka atau tinggal kat kapong sorg2? Dah sakit, duk sorg2 lak, nnt mati dah busuk baru og jupa. Dah berlaku dah benda ni...

Ada gak org tua yg sakit pun x mo duk mah anak2....payah gak lagu ni...Mungkin ada sbb dia x moh duk sekali anak kot. Duk bandar lak lagi la x besa kann....

Sayangilah ibubapa anda selagi mereka masih ada. Berkorban lah utk depa sebagaimana mereka berkorban utk kita masa bela kita.....beralah dan hormati la mereka.....

Wallahua'lam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...