Khamis, 23 Januari 2014

Semuanya Adalah Ketentuan Allah

Demam, telan panadol, lega pi. Tp yg menyembuhkan adalah Allah.....Demam pun atas izin Allah. Ketentuan Allah atas segala yang berlaku samada bersebab atau x jumpa sebab. Jangan sampai menganggap panadol lah yg menyembuhkan.


Setiap penyakit ada ubatnya. Allah x jadikan penyakit tanpa Allah jadikan ubatnya sekali. Cuma manusia ja yang x berjaya (manusia memang lemah) menemukan penawarnya.

Naik keta laju2 nak p keja, belom tau kita akan sampai tepat pada masa. Jgn kata nek rilek ja sampai lambat, logiknya akan sampai lambat tp Allah yang menentukan. Kita nak cepat kita bawa laju, itu usaha kita, tp Allah yang menentukan.

Moto kena curi, kita marah2. Padahal dah kunci. Tp kenapa dia x curi moto jiran yg x berkunci...akal kita akan kata mungkin sebab moto dia x laku...xkan kot. Itulah yang dikatakan ketentuan Allah. Kenapa pencuri ni terdetik nak curi moto hang???? Macamana pencipta lagu dapat ilham? Komposer filem dapat cerita???


Kalu kita berjaya, adakah kita hebat??? Perlukah kita belagak dan menjaja diri kita betapa hebatnya kita...padahal semuanya adalah ketentuan Allah.....sebenarnya yang hebat adalah Allah, Allahlah yang memberi kita akal yang cerdas, mata yang tajam dan ingatan yang kuat.....

Bolehkah manusia memberikan akal yang cerdas, penglihatan yang tajam dan ingatan yang kuat. Ada banyak diet yang dikatakan mampu mengalakkan perkembangan tersebut, itu usaha kita tp jgn lupa Alllah lah jua yang mengizinkannya atau tidak...


Dia yang menciptakan kita dari tiada kepada ada. Bila kita dah ada semua, kita berjaya menguasai dunia, lalu bolehkah kita lupa yang semua adalah dari Allah jua.....???????

Wallahua'lam....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...