Jumaat, 30 Ogos 2013

Esok Merdeka

Negara kita akan merdeka lagi esok utk kali ke 56. Alhamdulillah, semoa Allah terus melindungi dan membekati negara kita supaya sentiasa aman, makmur, kaya raya dan rakyat bertambah kuat agama dan beramal soleh.

Malaysiaku...

Terima kasih kepada pejuang negara yg gugur atau telah berkhidmat menjaga kedaulatan negara selepas merdeka termasuk yg berusaha mendapatkan kemerdekaan seblum tu. Yg menentang penjajah Jepun dan Inggeris. Jasa anda tak mungkin dapat dibalas, hanya Allah yg mampu menganugerahkan ganjaran yg setimpal atas usaha mereka. Hasilnya negara kita terus merdeka dan berdaulat. Amanah ni sekarang terletak kat kita utk terus memelihara kedaulatan negara dari semasa ke semasa.

Bagi org macam saya yg lahir lepas merdeka ni tak la terasa sgt nilai kemerdekaan tu. Macam dulu susah, miskin sekarang dah senang baru tahu menghargainya. Tp yg dah senang mana tahu nilai susah. Serupa gak yg sakit deman ke baru tahu nikmat nya sihat.

Tp rasanya bulan ni kurang nampak keta ka motor rumah2 yg dah gantung bendera. Bendera parti yg PRU13 tu ada la. Mungkin dah merdeka baru gantung kut. Sekarang tak merdeka lagi kut????

Wallahualam


Khamis, 29 Ogos 2013

Bersyukurlah....

Kat status fb selalu kita baca keluhan hati ank2 muda pasei masalah hidup dema. Ada pasei cinta, mslh kwn2, mslh d tmpt keja, masalah kesihatan kecik2 macan deman, batuk selesema, xdak mood, maleh bangun tido g keja bla bla bla...
X malu kae, org lain mslh lg besor...Di palestin, syria, mesir.....cuba bygkn kita d sana. Bndgkn kt sini....patut kae mengeluh....layak kae.... Berapa besor dah nikmat Allah bg kt kita. Sepatutnya bkn keluhan, Alhamdulillah lebih layak diucapkan.
Kalu kita bndgkn dgn masalah sesetgh rakyat d Malaysia pun cukup dah utk kt tarik nafas lega. Contoh usstaz kazim yg dah 2 3 kali operation, ank ustaz najimuddin yg kena virus tikus, org yg terlibat dlm kmlgn bas, keta, moto, budak yg hilang. Btp bertuahnya kita tdk d uji dgn dugaan hebat begitu. Semoga Allah melindungi dan memberi kejayaan dan kesabaran kepada mereka mengharungi dugaan sebegitu hebat.

Semoga cepat sembuh....

Apabila kita susah, cuba tgk org lain yg lebih susah, maka kita akn bersyukur. Bila kita berjaya, pandang lah org lain yg lebih berjy agar kt lebih bersmgt dan tidak mudah berbangga dan takabbur dgn pencapaian kt yg x seberapa itu.
Wallahualam.....
Sent from my Sony Ericsson Xperia neo

UPdate 4/9/13 : info dari FB ustaz Najimuddin, Allhamdulillah anaknya dah beransur pulih tp masih lemah, namun maih bersemangat utk ke sekolah...Terima kasih pada semua yg mendoakan kesihatannya....

Jumaat, 23 Ogos 2013

Mana PBB, Polis Dunia?????

Dikala orang Islam di bantai di Palestin Syria Mesir, PBB duk buat apa? Amerika yg dulu kata nak hapus pengganas, awat x buat apa pun. Mereka org kafir telah menjadi org kafir yg benar2 kafir yg melakukan kerja2 yg memang org kafir akan buat....tapi kita org Islam masih lagi menyanjung mereka2 ni. Adakah kita dah buat apa seorang Islam patut buat. Nampaknya kita pun terikut2 gak....Sibuk dgn dunia, teknologi, kemewahan, hiburan.

Sedangkan sekarang seluruh dunia Islam mendoakan perlindungan kepada sedara2 di sana. Palestin yg dah lebih 50 tahun ditindas masih terus tertindas. Adakah Allah tidak memakbulkan doa kita? Kenapa doa kita tidak dimakbulkan? Adakah solat hajat kita x diterima? Apakah kita belum menyayangi sedara kita seperti kita menyayangi diri kita sendiri? Atau kita lebih pentingkan diri sendiri?
Sekadar hiasan

Adakah itu lebih baik bg mereka dari mereka hidup aman mewah macam rakyat Malaysia tapi melupakan AlQuran? Senang2 melakukan dosa, tanpa rasa malu, bila ditegur melawan pulak tu????? Anak2 kita lebih byk hafal lagu dari ayat Quran. Anak kita lebih banyak ketawa tgk raja lawak, karoke dari dengar forum perdana, ceramah agama tak pun semanis kurma???????
Sekadar hiasan

Mereka mati syahid kerana mempertahankan tanahair mereka, sedangkan kita di sini masih mempertikaikan kemerdekaan kita. Adakah kita disini tidak ada yg mati dibunuh? Adakah mereka juga mati syahid?

Bagaimana kita nak kata kita sayangi sedara seagama kita yg dizalimi di Mesir Syria Palestin, sedangkan jiran kita pun kita x kenal, masam muka, mengumpat mengata. Marah dan memaki semasa di jalan raya. Berebut2 nak pergi dulu, potong barisan....x pikirkan org lain, x pedulikan yg lemah....

Astagfirullahalazim....Ampunilah hamba mu ini ya Allah yg alpa dengan dunia hingga lupa akan kebesaran dan rahmat yg telah engkau curahkan....
Kembalikanlah kami kepada al Quran, kalam mu.....
Sekadar hiasan

Ampunilah kami yg sedang berseronok di sini sedangkan sdara kami sedang ditindas dan dizalimi...
Ampunilah kami yg mengeluh apabila ditimpa sedikit kesusahan sedangkan sedara kami diuji dgn maut...
Ampunilah kami yg tidur nyenyak bertilam empuk, suasana aman dan nyaman dgn ekon lagi sedangkan sedara kami di sana tidak bisa melelapkan mata, sengasara dan ketakutan...
Ampunilah kami ya Allah.

Wallahualam...

Khamis, 22 Ogos 2013

Apa Allah kata?

Bila kita buat sesuatu mesti kita akan pikir apa org akan kata. Pernah x kita pikir apa Allah kata, halal ka haram, dosa ka pahala...
Padahal di akhirat nanti yg nak tolong kita bukan depa ni, pahala kita la yg akan ditimbang.

Tgk contoh cerita Nabi Adam, Malaikat dan Iblis. Apabila Nabi dijadikan dari tanah oleh Allah swt, malaikat dan Iblis diperintahkan sujud kepada Adam. Malaikat pun x mau sujud sebab Adam dijadikan dari tanah sedangkan dia dari cahaya, lebih mulia. Tapi kerana ruh yg Allah tiup kan ke dalam jasad Adam itulah yg menyebabkan malaikat pun sujud. Tp Iblis tidak memandang kepada ruh itu tetapi kepada kejadian Adam dari tanah sedangkan dia dari Api.. Sebab itulah dia x mahu sujud walaupun sebenarnya Allah telah meniup ruh kepada Adam.

Begitu juga manusia sentiasa memandang pada luaran. Perbuatan yg elok pun kalu ditgk dari luaran akan jadi x elok. Contoh perempuan yg memakai hijab, org akan kata mungkin mulutnya, pipinya ada kecacatan yg x elok nak didedahkan. Tapi bg yg memandang lebih jauh, sebenarnya dia melindungi dirinya terpelihara dari pandangan yg bernafsu jahat.Sedangkan itulah yg Allah perintahkan...

Wallahualam....


Rabu, 21 Ogos 2013

Fakir di dunia Rahmat di syurga

Dari Ibn Abbas ra berkata, Nabi SAW bersabda : Saya melihat surga, tiba-tiba kebanyakan penghuni surga adalah orang-orang fakir dan aku lihat di neraka, maka kebanyakan penghuninya adalah wanita. (HR. Muslim).

Dari Ibn Umar ra, Rasulullah SAW berkata ; Hai Orang-orang fakir, sukakah saya beritakan kepadamu kabar gembira, sesungguhnya orang -orang fakir dari kaum mu’minin akan masuk surga sebelum orang-orang kaya, kira-kira setengah hari, yaitu lima ratus tahun.


Dari Abu Hurairah ra berkata ; Nabi SAW bersabada: Sesungguhnya di antara dosa-dosa itu ada dosa-dosa yang tidak dapat ditebus dengan salat, puasa, haji dan umrah, hanya dapat ditebus dengan kerisauan hati dalam mencari nafkah hidup. (HR Ibn As Sakir, Abu Naim.)


Abu Said ra berkata ; Rasulullah SAW bersabda : Hendaknya merasa bergembira orang-orang fakir dari kaum mu’minin, mereka beruntung pada hari akhir masuk surga sebelum orang-orang kaya sekira lima ratus tahun, mereka telah bersuka ria di dalam surga, sedangkan orang-orang kaya masih dihisab. (HR Abu Na’iem).


Jadi kenapa masih berbangga dgn kekayaan dunia. Kalu zaman nabi dulu, sahabat2 sedekahkan semua harta utk digunakan dalam dakwah. Kita guna utk keselesaan dunia, rumah mau besar supaya selesa, tv mau besar baru puas, dalam bilik ada ekon baru nyaman, kereta mau besar buleh naik ramai, bawa brg banyak, laju cepat sampai destinasi kalu eksiden x remuk, ciri2 keselamatan tinggi, airbag, abs....

Semua nak jadi kaya. Ada sapa2 nak jadi miskin. Nak derma singgit pun berkira, takut org yg minta tu malas, tipu, ntah2 dia dapat lagi byk dr gaji kita sbb ramai duk derma.



syukur

Kalu org kaya derma 100, org miskin derma singgit, agak2 pahala sama dak? Klu kaya kena derma lebih la. Kalu org gaji 1000 buleh derma singgit setiap hari, org gaji 5 ribu xkan 10 hinggit sari x buleh? Ye la nak bayar ansuran banglo, keta 2 3 biji, sofa, personal loan dll....


Orang ramai takut miskin, krja gaji nak mahal, berniaga untung mau lebih, keja mau senang. Sebab tu ganjaran tinggi diberi kat fakir sebab bertungkus lumus mencari sesuap nasi kadang2 miss suro...


Jadi bersederhana lah dalam hidup, ada rumah kecik pun xpa, keta second hand yg keluaran taun 80-90an, moto buruk janji x buat hal, tgk tv kecik xyah la lcd, kalu murah sapu p la. Baju, kasut local dah la xyah branded. Henfon seken, janji buleh kol sms. Simpan duit utk kecemasan lagi bagus dari duk perabih beli yg x berbaloi, hutang sana sini. Sedekah la sebanyak yg termampu, itulah harta kita di akhirat.


Ada keta, moto, rumah besau pun, mati tinggal gak keculai 3: ilmu yg bermanfaat, anak yg soleh yg mendoakan kita dan amal jariah. Kalu rumah di dunia harga 200 ribu, rumah diakhirat besar mana? Kalu di dunia pakai keta ratus ribu, diakhirat naik apa melintas titian sirat?


Renungan utk diri sendiri......terima kasih kerana membaca semoga mendapat info yg berguna....


Wallahualam......


terima kasih sumber...

Isnin, 19 Ogos 2013

Menang lagi....kayo pakcik

menang loteri...jutawan segera
Apa perasaaan anda bila dapat emel macam ni. Perrrgghhh!!!!!!!!! Kayo pakcik.....tiba2 jadi jutawan....mesti kena reply cepat ni....

AAAAAhhhhhh....rilek dulu bro.....dengo molek, tengok molek...pikir molek.....bila masa aku main loteri. Ado ke emel main loteri. Hehehehehehe...lawak ke der....

Ingat kita ni mato duitan kor...Tiba2 jo dapat duit.....tidak ada yg segera, semua nya perlu usaha dan ikhtiar, pastu tawakkal...

Kalu nak bagi, bagi jer lah, duk minta segala maklumat buat po....

Sudah2 la nak menipu orang.....

Berhati hati, ado yg merati...

Wallahualam...........

Hari menang lg (23/8/13)....1 juta pound jer.....

loteri fb

Proton keluar keta baru lagi...

Proton suprima s
Proton keluar keta baru lagi. Punya la banyak keta kat jalan sampai jem bila time raya. Parking di sopping komplek pun dah x cukup. Parking kat taman perumahan pun sampai kiri kanan jadi satu lorong dan jalan pun. Nk p servis pun kena tunggu samapai sari baru siap, kalu p worksyop lagi la ramai....

Keta lama pun duk berlambak atas jalan. Awat x buat replacement jer, juai keta lama jd deposit, ambik keta baru. Baru la seimbang balik. Keta lama buleh buat scrap, spare part atau pun cair balik jd mentah. Boleh recycle...

Tak pun buat jer body kit baru utk proton saga lama, iswara wira supaya nampak macam yg ni. Buat modifikasi seperti pasang airbag, ABS dll, xyah duk beli baru. Buat enjin yg buleh masuk dalam but keta lama, lama jimat......

Wallahualam....

Sabtu, 17 Ogos 2013

Amanah seorang suami, bapa

Isteri dan ank2 adalah amanah Allah kepada sang lelaki. Perlu dijaga, diberi mkn, tempat tinggal yg selesa, pendidikan yg sempurna. Kalau salah perlu ditegur, kalu kslhn jenayah serah je kt polis. Kalu tersilap, kita perbetulkan, bukan dipinggirkan.

Kalu ank murid buat salah, mak bpk bg cikgu pukul tp jgn patah sudah la. Bkn penumbuk penerajang yg d maksudkan, rotan sekali dua, bkn seratus mcm penzina.

Islam pun kt kalu ank umur 7 thn suruh solat, kalu dah 10 taun x solat baru boleh pukul. Ni x, baru suruh ank sekali 2 x buat, dah nk pukul.

Boleh ka kita mencederakan dan merosakkan amanh yg Allah bg.

Kalu kereta buat hal, adakah kita akan katok keta tu bg remuk, atau rejam dlm air xpun bakor terus. Kita pun kata tindakan tu bodoh. Tp knp kat ank isteri, bila depa buat hal kita pukul, knp x hntr pomen, byr duit lg....Adakah ank isteri kita krg penting berbanding keta atau reta benda kita....??????

Wallahualam...

Sent from my Sony Ericsson Xperia neo

Jumaat, 16 Ogos 2013

Berjaya kah puasa mendisiplinkan kita.

Masa bulan ramadan, mlm pertama lg kita g jemaah d mesjid, surau sembhyg isyak dan teraweh. Tiap2 mlm kt g terutana 10 mlm terakhir utk cari lailatul qadar.....

Habis bulan ramadan, adakah kita msh menyanbung aktiviti jemaah ni.....tanpa teraweh, jemaah isyak sj?????

Bgn sahur, terus semayang subuh, siap2 p keja. Lepas ramadan, dah x bgn sahur, x tunggu subuh.....dah subuh baru bgn mandi semayang siap2 p keja.

Menahan mkn minum, krg kan aktiviti yg buleh mengurangkan pahala. Lepas ramadan mcmn? Selagi buleh sumbat, sumbat je seolah2 dah x dak can nk mkn dah. Padahal d bulan ramadan kita buleh thn sanpai maghrib. Adakah aktiviti yg buleh mengurangjan pahala puasa dihentikan terus. Atau buat balik sebb dah x puasa?

Bila buka puasa, perut tgh lapar, kosong, mkn kurma dulu. Bila dah abis puasa, adakag kita teruskan amalan sunah ni?

Selain drp berteraweh, kita di galakkan baca Quran d bulan ramadab. Kalu buleh sampi khatam 30 juz. Selepas ramadan adah Quran terus dibaca???

Berzikir, bertahajjjud, bersedeqah, sediakan bubur lambuk utk buka puasa, dan mcm2 lg amalan yg baik yg dilakukan dlm bln ramadan. Persoalannya, adakah ia diteruskan, nenjadi amalan biarpun bkn d bulan puasa?

Ramadan adalah bulan di mn kita dididik utk menahan nafsu, menjadi insan bertaqwa, beramal soleh, saling bantu membantu dan mengejar kebahagian akhirat dgn bersungguh2.

Wallahualam.....


Sent from my Sony Ericsson Xperia neo

Rabu, 14 Ogos 2013

Proton Saga FLX SV

Saga flx sv
Kemarin p proton servis keta flx, 5 jam baru siap. Jumpa ex student, dia pun servis gak. Dia beli keta ni baru 3 minggu. Bulanan RM360-auto, kalu manual rendah lagi. Tgk keta sama jer macam keta aku, lagi lawa sebab wana merah. Aku punya bulanan RM500, d/payment RM2000. Untung ler...Tapi apa bezanya keta SV ni dgn FLX aku. Dari segi spek ka? Aku tgk airbag ada 2 gak. Kusyen pun ok. Radio sama. ABS aku x pasti.

Lampu spotlight kat bawah tu xdak kot.

Cek sini tgk apa yg kurang..


Menang loteri, business partner, inheritance

Mungkin ada tuan2 puan2 pernah terima emel atau sms yg memaklumkan anda telah memenangi loteri, cabutan bertuah bernilai beribu2.

Ada gak yg mencari business partner krn nk melabur d M'sia. Ada gak yg kata emel anda bertuah utk mewarisi harta pesakit kanser yg dah mati dan mcm2 lg bernilai berjuta dolar.

Secara logiknya ada ka org nk bg duit lagu tu ja. Mestila kn masuk peraduan dulu. Pastu emel lak yg terpilih, kalu ic terpilih kacau gak, personal info kita depa dah ada. Depa pun mintak kita reply info2 peribadi ni konon utk penghantaran cek la bla bla....tp dgn adanya maklumat tersebut mereka dah bley buat mcm2. Slp2 duit depa x msk akaun kita, duit kita lak depa sapu...

So, dont believe with kind easy money. Make ur own money, do any job. Not get money while not doing anything...there is no fast way to be rich....no no no....except cheating, robbering but its not halal money....we are muslim, only use halal money for living.

Wallahualan....

Sent from my Sony Ericsson Xperia neo


Selasa, 13 Ogos 2013

Malaysia 1 Barca 3

Tiket mahal
Stadium penuh
Biar apa org kata, walau kita dah tau on paper, aku ttp sokong Malaysia. Xkan nk sokong barca???? Bagus ke x tu la team kita. Kalu dah pandai sgt komplen p la main, dak pun ganti rajagopal.

Dlm byk2 yg kusyuk duk tgk tu, ada gak yg sokong barca dan perlekeh team kita.
Kalu chong wei lawan lin dan pun lagu tu gak. Duk kt ke chong wei dan pertahan lin dan. Biar la depa main, kalah mng trrima je la. Kt akui lin dan mmg terer, tp kt kn sanjung semangat chong wei. Ini la sukan, bknnya main ptg2 bg kuar pluh ja. Heheheh....


Sent from my Sony Ericsson Xperia neo


Duit raya

Masa bujang dulu aku bg semua duit syiling yg aku kumpul selama sataun kt mak aku utk buat duit ry. Tp la ni ank2 aku yg sapu dulu, yg lebih baru bg kt mak.

Seronok budak2 bl dpt duit ry. Selain baju seluar kasut baru. Mai rumah org x kira la kenal ka dak, minum air skit, pastu tunggu tuan rmh bg duit ry. Hehehe....bila dah besor dah malu x buat lg dah. Kurg la pendapatan duit ry. Kena cari duit sendri....

Yg syoknya psl duit ry ni ialah aku bg duit ry kt ank hg, hg bg lak kt ank aku. Mcm tukar2 jer. Yg untungnya org yg ramai ank. Sebb tu org kata rezki ank2....


Sent from my Sony Ericsson Xperia neo


Posa sebulan raya pun sebulan la...

Ada org kt, "Amboi, ry lg ka?". "X abih2 lg ka ry?"
Selagi dlm bulan syawal, kira ry lg la.....Yg duk sambut ry dgn mercun bunga api ape bende plok, ikut mana tuh....
Ada org berposa enam mai ry mah aku. Xyah jamu, bg bungkus je wat buka posa. Dema ni baru ry sari, ry pertama ari tu ja. Dah semingung kita ry baru dema raya....tu lagu mana?

Siang tadi p ziarah jenazah pak mertua adk ipar. Rs sedih dan sebak melihat mereka menghadapi perpisahan ni. Pergi x kembali. Hanya doa la menjadi pengutus rindu, semoga roh mereka yg telah pergi dicucuri rahmat oleh Allah, diluaskan kubur mereka, dihiasi seperti tmn syurga, dijauhkan azab kubur dan disinari cahaya....Amiiinnn...
Bulan ramadan yg baru lepas ni pun 2 org ank murid meninggal selepas terlibat kemalangan d jln ry.
Yg pasti mati itu pasti....

Musim perayaan ni kita xleh lari dr masalah jem. Org nk p beraya sana sini, blk kg, kg mertua dan kembali kerja. Punca utama adalah keta bnyk, laluan terhalang (sbb eksiden) tambah pula ada jenis yg xreti ikut peraturan. Potong que, guna lorong kecemasan, jln 1 lane jg 2 3 lane, bw pelan sgt dsb...xkn nk p ry nek moto jae...kalu dlm kg ok le, dkt2 ..

Selamat Hari Raya....Aidilfitri
Maaf Zahir Batin...

Sent from my Sony Ericsson Xperia neo






Jumaat, 9 Ogos 2013

Selamat Hari Raya

Selamat Hari Raya kepada pembaca semua.....Maaf Zahir Batin
Maaf terlewat sikit. Sibuk layan tetamu, ank2, beraya mah sedara mara, xdan nk update. Ni dah semua aktiviti ry ditangguh, ank2 pun tido, buleh sembg2.
Mercun, mlm ry selepas berbuka, nacam pesta sambut syawal. Dentuman pula bertambah dr taun sebelomnya. Seolah mcm main mercun ni x salah pun. Kecuali kalu x d byr cukai. Yg duk takbir kt surau mesjid x ramai pun....
Seperti biasa, mesjid surau dipenuhi qariah utk semayang sunat raya lebih dr kebiasaan..maklumla ank menantu cucu blk. Semua pkt g semayang sunat raya aidilfitri setaun hanya sekali. Kalu jumaat tu tiap2 minggu ada, tambh solat fardu, tiap2 hari ada 5 kali, x la org kalut sgt nk semayang jemaah. Walaupun sebenarnya tu yg lebih.....afdal.
Lepas semayang g kubur, pastu edisi bergambar. Cuma hari ni xleh takat lagi sbb x semua blk. Yg taun sebelom2 dah diframe kan. Yg keluarga aku taun ni baru cadang nk g frame....
1 hari raya pertama abih p raya mah sedara terdkt. X semua dan g lg, samb esok seblom ke belah isteri plak ry ke 3.
Duit raya, taun lps singgit, taun ni jd 2 inggit dah. Tak dan sampai ptg dah abis. Kena isi lain. Kita duk kira ank sedara mara ja, lupa lak bdk kg pun ramai gak. Mai dtg minum sikit, mkn kuih sikit pastu mnta duit ry. Hehehehe...jgn mare, kita dulu pun gitu gak. Nk tau byk mn duit ry kn spare, tgk brp duit ry ank kita dpt. Kalu dpt 500, duit ry kita kn spare pun 500 la. Tu pun ntah x ckp sbb ank org lg ramai dr ank kito....

Lg satu trend raya lani, buat laksa, bihun sup, mee kari, jamu nasi pun ada. Dulu2 lemang ketupat ko raya ja. Org sekarang dah x lalu kot mkn ko raya. Manis2 plak tu. Mcm dodol nk kena kacau berjam2 baru masak tp bl mkn, mak aiii manisnya...

Wallahualam......

Sent from my Sony Ericsson Xperia neo







Rabu, 7 Ogos 2013

Doa anak rajin solat...

Wahai Tuhanku! Jadikanlah daku orang yang mendirikan solat dan demikianlah juga zuriat
keturunanku. Wahai Tuhan kami, perkenankanlah doa permohonanku.

Sent from my Sony Ericsson Xperia neo

Selasa, 6 Ogos 2013

Tengok Anak Bulan

Malam ni kita tgk anak bulan...jom. Bulan Islam samada 29 atau 30 hari, xdak sampai 31 hari macam bulan omputeh...Saamada esok atau lusa raya la.....Kalu nampak anak bulan, maknenye dah masuk bulan syawal le dih...kalu idok pose lagi ler kamu esok, luso baru ghayer yer...

anak bulan syawal...
Bila dah nampak anak bulan, takbir raya la kita malam tu. Teraweh xder dah......

teropong anak bulan
Anak bulan ni bukan nyer buleh nampak gitu jer. Kena guna teropong ajaib gak....Selain teropong anak bulan utk tentukan bila raya atau posa. Kaedah rukyah dan hisab juga digunakan.

Lokasi tegok anak bulan:

Menurut kenyataan Pejabat Penyimpan Mohor Besar Raja-raja di sini, kawasan yang ditetapkan untuk melihat anak bulan Syawal ialah di Pontian Kecil, Johor; Kompleks Falak Al-Khawarizmi, Kampung Balik Batu Tanjung Bidara, Melaka; Teluk Kemang, Port Dickson, Negeri Sembilan; Bukit Melawati, Pulau Angsa dan Bukit Jugra dan Balai Cerap Selangor di Selangor; Pantai Pasir Panjang, Manjong; Perak; Pusat Falak Sheikh Tahir, Pantai Aceh, Pulau Pinang; dan Kampung Pulau Sayak, Pemandangan Indah Langkawi dan Menara Alor Setar di Kedah.Di Terengganu ialah di Bukit Besar Kuala Terengganu, Bukit Kemuning, Kemaman, Pulau Perhentian dan Balai Cerap KUSZA, Setiu; Bukit Peraksi Pasir Putih, Bukit Kampung Tembeling Kuala Krai dan Menara Bangunan SEDC Kota Baharu di Kelantan; dan Bukit Tanjong Batu Nenasi, Gunung Berinchang Cameron Highlands dan Bukit Pelindong, Kuantan di Pahang.
Tempat melihat anak bulan Syawal di Perlis ialah di Kuala Sungai Baru; Menara Kuala Lumpur di ibu negara; Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya di Putrajaya; Tanjong Lubang, Miri, Teluk Bandung, Kuching dan Tanjung Batu, Bintulu di Sarawak; Balai cerap Al-Biruni, Tanjung Dumpil dan Menara Universiti Malaysia Sabah di Sabah. – BERNAMA
Pengumuman posa dan raya oleh Penyimpan Mohor

dulu dulu...meninggal 11/12/12
sekarang Datuk Syed Danial Syed Ahmad

X posa makan di kedai cina...

IPOH: Seramai 10 lelaki beragama Islam berusia antara 55 hingga 70 tahun ditahan kerana makan di sebuah kedai makanan Cina di Pasir Putih, di sini. 

Kesemua mereka ditahan dalam serbuan Bahagian Penguatkuasa Jabatan Agama Islam Perak (JAIPk) ke kedai makan berkenaan yang menjadi tumpuan kaki ponteng puasa jam 11.10 pagi tadi. 


Ketua Pegawai Penguatkuasa JAIPk, Ahmad Nizam Amiruddin, berkata kesemua lelaki berkenaan diambil keterangan dan disaman mengikut Seksyen 24 Enakmen Jenayah Syariah Negeri Perak. 


Katanya, tangkapan terbaru itu menjadikan bilangan umat Islam yang ditangkap atas kesalahan itu di Perak sepanjang Ramadan kepada 30 orang, meningkat berbanding hanya 18 ditahan tahun lalu.


Kalu tgk pada umor nya "kubor kata mari rumah kata pi" dah. Kalu pun x posa makan je lah kat rumah, baru la gentelman. Mana p yg muda2. Xkan semua posa kot? Yang muda2 ni advance skit, ada yg suruh bangla p beli pun ada, p nasi kandar pakai helmet la. Suruh org pompuan beli la. Ye la nak buat tu pikir le jugak jgn nak tunjuk berani sgt. 

Tp heran, sesama manusia ad rasa takut dan malu. Kat Allah xdak ka rs takut ngan malu tu. Syirik dah ni. Takut kan manusia lebih drp takutkan ALlah...

Bilangan pula bertambah sekali ganda tu. Kalu la pendidikan agama bertambah, tentula bil tu berkurang...

Wallahualam....

Kisah Nabi kena sihir...

Kisah nabi disihir boleh baca di sini.

Apa yg nak aku kongsi di sini ialah selepas nabi sembuh dari sihir itu. Nabi tidak pula mengambil apa2 tindakan kepada pembuat sihir walhal baginda tahu, siapa orang itu (yahudi) spt diberitahu oleh malaikat.

Moralnya di sini biarpun org berbuat jahat ke atas nabi tp nabi masih xsuka untuk berbuat keburukan kepada org lain padahal Allah telah menyembuhkannya. Kalu kita??? mapuh dah org tu kalu konpom dia la...satni salah p belasah org lain lak..Akhlak nabi adalah akhlak tertinggi, patut dicontohi..

Lagi satu, 2 surah yg nabi diwahyukan iaitu Surah An-Nas dan Al-Falaq. Boleh la kita jadikan amalan membacanya insyaAllah semoga dijauhkan dari perbuatan sihir ni...




Isnin, 5 Ogos 2013

Malam 7 Likur


Lama x dgr, atau mlm 27....Ada kendri lepas teraweh kt mesjid tp xleh mkn dah. Ms buka lg dah balun. Sampai tersengguk2 ms teraweh. Dahaga jer rs...mungkin sbb teghri g basuh jeta 2 bj, moto sebj...pastu ada kelas part time lak. Panas lak tu....bule duk dlm ekon lega la skit...Tu yg p bazar beli cendol. Dah nk habis ramadan baru rasa buka ngn cendol. Tp lebih puas minum tea o jer. Yg suam2, kalu sejuk x sdp lak. Ank umur 4 taun baru duk bljr main bunga api. Mmg bhy, dah kena jari aku, melecur....Cuba kalu kena jari dia. Mmg kn tgk ms dia main. Kdg2 bunga api menyala sampai ke jari dia. Satu lg mercun. Mmg x leh bg la. Stkt mercun pop tu buleh la. Tp berkotak2, sat ja abih.Yg aku suka ialah pistol yg ubat dia belerang dlm plestik merah tu. Yg ni best. Bunyi x kuat sgt, x slow, x bhy walau pun melotop kt tgn gak. Ubat dia lak murah, 9x8 das buleh tmbk baru singgit.... Tp nk petik tu la sakit tgn. Bdk2 mmg sakit, kn bantu...Jd aku tolong tembakkan....
Sent from my Sony Ericsson Xperia neo



Sabtu, 3 Ogos 2013

Harga Barang Naik....Apa kata menteri

Harga ayam naik, jgn mkn ayam beli ikan.....ikan lagi mahal....Harga sayur naik, tanam sendiri...ikan...bela sendiri, bela ayam sendiri. Bila bela sendiri lg la segar, racun krg, xdak main cucuk nk bg besau...

Mmg bagus idea ni. Kerajaan pun dah bela lembu, apa kata bela ayam lak, tnm sayur mcm FAMA.


Sent from my Sony Ericsson Xperia neo

Jumaat, 2 Ogos 2013

Harimau xdak gg...

Sampai hati no depa kt tiger woods lagu tu. Ni la mulut manusia, kalu ayat x menyakitkan hati org x sah.
Dulu ms dia power, puji sakan, bl jatuh kutuk gila2.

Insafla wahai ummah......

Sent from my Sony Ericsson Xperia neo

Mati dalam sujud


Bilal, mati dalam sujud, di surau, di bulan ramadan, berpuasa....mungkinkah ini yg dikatakan husnul khatimah, kesudahan yg baik.....


Mati dalam sujud

Semoga beliau ditempatkan dikalangan org2 soleh...

New 500cc superbike....cheap

 STANDARDABS
CBR500RRM 28,588RM 31,888
CB500FRM 28,288RM 31,388
CB500XRM 28,688RM 31,988

Honda melancarkan superbike baru berkapasiti 500cc siap dgn harga spt di atas. Mesti ramai yg nak upgrade dr 250 ke 500. 
500x

500f

500r

For more info, please go to boonsiew website.

Khamis, 1 Ogos 2013

Anjing kena soal siasat...

SEGAMAT: Wanita yang dipercayai memuat naik rakaman video kontroversi menyambut Aidilfitri bersama anjing, ditahan reman selama dua hari sehingga esok bagi siasatan lanjut kes berkenaan. 

Wanita itu dibawa dari Bukit Aman awal pagi tadi sebelum terus ke Mahkamah Majistret Segamat bagi mendapat perintah tahanan reman. 


Pendaftar Kanan Mahkamah Sesyen Segamat, Mohd Anuar Ostadi, membenarkan permohonan polis bagi menahan wanita berkenaan selama dua hari sehingga esok. 


LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...