Rabu, 3 Julai 2013

Mencari rezki

Seperti biasa,pagi2 lagi aku dah p market. Beli nasi lemak utk anak2ku. Biasa la kegemaran  mereka, nasi lemak dan telur sahaja tanpa sambal dan ikan bilis. Satu lagi feberet, gulai ikan masin atau gulai telur. Oleh kerana yg tu feberet depa, aku beli yg tu tiap2 hari sampai dah tak lalu dah. Lani aku buat switching je selang sari, kadang semua aku beli, ko pilih la nk makan yg mana.

Sebenarnya aku nak crita pasei tukang reper jam kat market tu. Aku bg dia jam lama aku, abih batri kot. Siap dia tukar batri, aku tanya berapa? Lima hinggit jer. Ok, aku pun bayar. Sambil duk kelebet jam baru, aku tanya, ni berapa? Dia kata 25 ja, aku tanya lagi, yg ni lak berapa, sambil tunjukkan jam g-shock yg xdak jarum. Dia kata tu murah siikit, 20 ja. OOOOOOOOO....

Aku pun ada jam gshock, beli d sg petani, tp harga 30 lebih  kot....dah pening, jarum duk merapu ja nih. Aku pun tanya, buleh reper dak? Dia kata mai tgk.....Dia pun duk kelebet sambil duk sembang ngan aku tanya duk mana dll....

Selepas 10-15 minit kot siap. Aku tanya berapa? Dia kata 3 hinggit, buh dalam tabung. Aik, upah reper jam buh dalam tabung. Dasat. Upah dia reper terus didermakan. Perrggghhh....Lagi  ramai org  reper, lagi byk la dermanya. Abih tu dia untung apa, jual batri, jam je kott.

Kita derma pa hari ni. Rasanya pendapatan dia sikit ja x leh nk lawan cikgu. Aku td pun dah 3 hinggit, aku sorang. Kalu ada 10 org reper kena 3 hinggit gak, x ke 30 hinggit dah dia derma sari ni....Aku derma pa hinggit hari ni???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

Sepatutnya lagi byk gaji kita lagi byk kita buleh derma dok......

InsyaAllah.......




Kita berdoa kepada Allah semoga dimurahkan rezki, mengharapkan pemberianNya, tapi adakah kita juga sedia memberi sedangkan kita tahu rezki kita adalah pemberian Allah.

sedekah pembuka pintu rezki????





Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...