Jumaat, 22 Mac 2013

bila anak demamm....

Ada aku baca dalam fb post mengatakan masa anak demam tu tubuh dia sedang melawan mikro organisma jahat. Buleh bagi ubat kalu panas nya dah mencapai 38 darjah celcius. Ni cara tubuh membina pertahanan atau immune system terhadap serangan mikr organisma yg bawa penyakit la. Kalu selalu sgt ambik ubat, takut sistem pertahan badan lemah. Ambil ubat bila betul2 perlu. Contoh antibiotik diberi oleh doktor bg membunuh kuman2 yg ada dlm bdn tak kira baik ke jahat. Pengambilan antibiotik ni disarankan doktor bila penyakit berlarutan. Kalu baru sari dua x yah lagi...

Macam juga pencerobohan di Lahad Datu. Baru kita tau kemampuan kita menghadapi serangan dari luar. Nasib baik kecik, masa ni kita la nak memperbaiki apa yg kurang. Tanpa adanya penccerobohan ini, mungkin kita berasa selesa sedangkan kita belum diuji dimedan sebenar. Hanya latihan sahaja. Macam firman Allah, kita kata kita beriman sedangkan kita belum diuji...

pinjam poto dari nurqaseh
Bagi org kaya, hidup selesa, senang, rilek....tanpa disedari sebenarnya dia sedang diuji. Bagaimana? Di manakah harta kekayannya dibelanjakan? Sanggupkah dia mengeluarkan wang nya, gunakan kenderaannya, kediamannya, keuntungan syarikatnya kepada org yg memerlukan?

Bagi org susah, kerja siang malam, ambik upah sana sini, kutip botol tin nak cari sesuap nasi. Sesungguhnya dia pun sedang diuji. Masa ni la nak buktikan kita beriman ke dak. Solat dijaga dak, syukur dak, redha dak. Org kaya x sempat ke mesjid surau sebab sibuk uruskan bisnes, org miskin pun x sempat, sibuk cari makan, penat kerja membanting tulang...Jadi x kira kaya miskin, dua2 sama jer diuji. Kalu berjaya menghadapi ujian tersebut baru dikatakan beriman. Belum lagi diuji sakit, cacat dll.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...