Ahad, 24 Februari 2013

Muhammad - teladan sepanjang zaman

Bila kita makan, kita tahu x apa yg Rasulullah makan. Bila kita berpakaian, apakah pakaian Rasulullah. Apabila kita tidur, di mana Rasulullah tidur. Apabila kita beribadat, bagaimana Rasulullah beribadat. Bila kita bergaul, bagaimana Rasulullah bergaul. Bagaimana Rasulullah buat itu ini?

Tp kita sekarang, kalu makan makanan sikit dah mengeluh, x sedap mengeluh, mahal mengeluh sedangkan Rasulullah, kalau xdak makanan pun tak mengeluh tp terus berpuasa sunat. Mengikat batu2 kecil pada perut.       Tiada tilam empuk, air cond, bantal peluk utk tido tp kurang tido utk melakukan ibadat kerana takut kepada azab neraka. Padahal Allah dah menjanjikan syurga.

Mari kita jadikan Rasulullah panduan dalam kehidupan, baik ibadat dan aktiviti lainnya. Rasulullah mengajar kita erti syukur, syukur ke atas nikmat yg Allah berikan x kira la sikit ke byk. Alhamdulillah. Jgn berlebih2 dalam apa perkara sekalipun. Ajak orang buat baik, bersangka baik, jgn sombong, riak takbur dgn apa yg kita ada. Jgn kutuk kekurangan org, kesilapan org tp berikan harapan. Allah maha mengasihani..........
baju Rasulullah

sisa runtuhan rumah Rasulullah








selipar






serban

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...