Selasa, 19 Februari 2013

Hidup ini satu perjalanan...

Ceewah.....macam masa kita nak mai keja la....Ada yg naik moto, kecik besar, keta kecik besar, lori bas.....Xsemestinya yg laju sampai dulu, lambat kemudian. Itulah takdir, rezeki. Walaupun kita nmpk tp tetap x tau keputusannya. Tuhan yg tentukan segala-galanya. Kita hanya buleh berusaha, berikhtiar. Kita pilih naik moto sebab kita fikir kita buleh menyelit di waktu sesak....tp ada risikonya. Naik keta takut terperangkap dalam jem tp lebih rendah risikonya.....sebab tu Allah bg akal utk pikir dan pilih.....Maknanya kita masih ada pilihan dalam hidup kecuali mati.....Semua akan mati dan tak tau bagaimana, bila dan di mana...

Kita perlukan wang utk perjalanan. Nak beli moto, keta, tiket bas dsbnya......Masa miskin kita berkongsi naik bas ramai2....dah senang sikit kita naik teksi, 2 3 org atau sewa sorg ja. Pastu dah senang sikit beli keta seken, naik sorg atau bawa famili. Lagi kaya pakai keta besar naik sorang supa jalan tu bapak kita punya....org silap sikit kita horn marah2...

hanya laku di dunia

DI akhirat nanti, selepas dibangkitkan dari kubur, kita akan berjalan lagi. Masa tu matahari macam sejengkal di atas kepala. Duit x leh beli apa dah. Nak sejuk, mudah, laju, selesa, selamat semua dpt dgn amalan kita semasa di dunia sahaja. Tp kat dunia kita kalut cari duit. Duit buleh beli pahala ka? Bg sedekah baru dapat pahala, kena ikhlas.....

perjalanan hidup insan

Beli moto, keta, rumah, henset, sofa, tv home teater set yg mahal2 mewah macam kita x akan mati....seimbang dak apa yg kita beli utk dunia dgn utk akhirat. Sepatutnya akhirat lebih lagi sebab kita akan kekal di sana. Pendek kata kita duk sana lagi lama. Mana kita nak cari bekalan tambahan kalau kita bawa sikit ja. Bukan ada kedai nak beli.....

bekalan berterusan di akhirat

Setiap perbuatan yg baik adalah ibadah. Ganjarannya pahala x kira la sebesar mana sekali pun. Macam seekor burung yg menyimbah air dari mulutnya dalam api yg membakar nabi Ibrahim. Api x terpadam pun tp usahanya pasti mendapat ganjaran. Kalau org  susah lapor x makan, mesti kita nk beli nasi bagi dia. TP x ckp duit, beli la air, air suam pun xpa dari x bg langsung...Kita malu kalau org tgk mesti kt kita kedekut. Sebenarnya yg kata tu langsung x bg apa. Cakap je pandai. Bg org macam ni apa sj org buat semua salah. Kalau kita nk buat sesuatu, jgn pk apa org kt, tanya Allah....tanya Nabi.....

arah yg sama...


Aku kata kat diri aku. Sapa terasa jgn marah....kita sama.....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...