Selasa, 28 Ogos 2012

Neil Amstrong meninggal dunia.....

Siapa dia ni? Apa dia dah buat hingga masuk blog aku?

Neil Amstrong adalah orang pertama menjejakkan kaki di bulan. Bukan bulan posa ka raya ka, tapi bulan purnama. Katanya dia masuk Islam sebab dia dengar azan masa di bulan. Tapi tgk macam xdak pun tanda2 dia dah Islam. Xpa la, kita pun mana ada tanda2 apa kan? Pakai kot ngan tai gak. Tu antara dia ngan Tuhan la.

Lepas dia ada ka sapa2 lagi dah jejak kaki di bulan? X dgr pun. Mungkin dah abis budget kot. Kan bulan tu jauh. Dia turun dari kapal angkasa Apollo 11, 20 Julai 1969. Sabtu lepas (25 ogos) dia pergi pada usia 82 tahun akibat komplikasi semasa pembedahan jantung.


Neil I am strong

At 82 yo


Selasa, 21 Ogos 2012

Selamat Menyambut Aidilfitri 2012

Dalam duk sibuk2 beraya buleh terlupa lak nk ucap selamat hari raya nooo.

Aku nk mintak maap kalu ada entri2, komen2 aku yg menyinggung perasaan hangpa, terkasar bahasa ka. Jgn simpan lam hati yer. Kosong-kosong yek

Blog ni sekadar luahan perasaan dan pendapat aku yg bkn sapa2 pon ni.

Selamat hari raya aidilfitri maaf zahir batin.

Rabu, 15 Ogos 2012

Solat

solat yer jgn lupeer
terimas Salim

Hudud je la....


kami x buat salah, apa mau takut.

no hudud

no wait wait

no hudud

kenapa diragui



hudud najib
 


Kalau Karpal ka mana2 bukan Islam tolak Hudud, aku boleh terima. Dah depa bukan Islam memang depa x mau. Yg kita dah memang Islam boleh pi tolak, pasal pa? Lokap, penjara, sebat, gantung dan acam2 lagi hukuman sekarang ni. Ada ka kena kat kita. Kena apabila kita melakukan kesalahan. Kalau x mencuri, rompak rogol zina bunuh orang, boleh kena ka?  Hukuman2 ini adalah utk penjenayah. Orang yg buat salah. Berapa banyak penzinaan berlaku, buang anak, bunuh, curi, rompak dan macam2 lagi. Bolehkagh dibendung dengan bentuk hukuman sekarang? Dadah boleh lak hukum gantung, tapi duk ramai lagi  mengedar, siap buat kilang.

hudud dilaksanakan

dia berhak


Aku tgk hukuman hudud rejam tu pun aku naik seriau.....tp aku x zina. Apa nak takut. Org yg duk berzina tu la kena takut. Dah la x takut buat zina, siap buat video lak, sebar2 lak. Haram.... 


http://www.akupenglipurlara.com/hukum-hudud-perlaksanaan-malaysia.html


“Perempuan yang berzina dan lelaki yang berzina hendaklah kamu dera masing-masing dengan 100 rotan dan janganlah kamu berasa kasihan belas terhadap keduanya dalam melaksanakan perintah Allah jika kamu beriman kepada Allah dan pada hari kemudian.Hendaklah hadir ketika dijatuhkan hukumun terhadap mereka sekumpulan dikalangan orang-orang yang beriman” (An-Nur:2, al Quranul Karim)


Sumber: http://magribmenjelma.blogspot.com/2011/02/hukum-hudud-penjelasan-dan-gambar.html#ixzz23aPOk283
depa x faham

Pelik Tapi Benar

Mercun diharamkan, tapi tiap bulan puasa mesti ada org cedera kena mercun

Dadah diharamkan, tapi banyak lagi dadah dirampas, penagih dadah bertambah, siap kilang dadah lagi

Air ketum diharamkan, tapi ada jer berita org kena tangkap jual airketum, yang masak minum sendiri apatah lagi


tolak je ke bang?

Isu mat rempit lak. Sekali operasi beratus kena tangkap, pastu timbul balik. Ada barisan pelapis ka depa ni?




Tang mana yg x kena ni? Makin dilarang makin menjadi-jadi pulak...............



iman rokok
Kelmarin bawa anak ronda2 atas ban, ramai org duk lepak, ada yg tgk mesin padi. Tapi tangan pegang rokok. X posa la tu. Punya la teruk posa, x tahan, buka posa, pasal pa? ketagih rokok. Kalau tak tahan posa, pi togok air ka, kedarah nasi ok la jugak. Pasal rokok jer. Iman sama nilai dgn harga rokok jer.

Pagi ni lak nak mai keja. Follow mamat ni , tengah duk laju2 bawak moto tiba2 dia pi pelan sebab nak tegur kawan, dah tu boleh sembang lak. Hampeh. Naik motor berkembar sambil sembang2. Aku pun apalagi, ping ping. Dia buat dek jer. Telinga pekak kot.



Promosi air kencing setan sempena ramadan. Bodoh.
 Menurut peniaga di Bazar Ramadan, jualan merosot kali ni. Baik meniaga kuih ka , lauk pauk dan lain2. Jenuh gak nak memusing cari lauk dan kuih yg kita nak. Yer la....tinggal meja jer, orgnya dah tak meniaga. Last2 pegi kedai pakcik ni beli la sambal petai kegemaran ku dengan kerabu. Berapa pakcik? 7 hinggit. Biar betul pakcik ni. Takut slh dengar aku bagi la 5hinggit, dia sound balik. 7 hinggit.Mak aiiii......sampai tara tu hang katok aku....................malaun.........lahabau. Dah dekat nak raya, harga pun naik ka? Baru 2 3 hari lepas aku beli baru 2 hinggit sambal petai tu. Xkan kerabu tu 5hinggit, sejemput je aku ambik.



Selasa, 14 Ogos 2012

Yamaha 250cc bila nak mai Malaysia


Yamaha YZF 250 R4 India
 Malaysia dah kluar motor kawasaki, honda, sym 250cc. Yamaha ni punya la lawa, bila nak mai Malaysia x tau. Pi jual kat India saja ka.

Cbr 250, ninja 250 pun ada dah di India.




Yamaha Yzf R125

 Yang 125cc ni pun lawa gak. Mai la Mesia woi.....nak merasa gak.....

Menuai padi


dah moden, tuai padi pakai mesin jer


belum masak lagi ni...


clear


pindah ke lori

















Masa ronda2 ngan anak2 atas ban, nampak la mesin padi ni tengah beroperasi. Minat betul bebudak ni ngan mesin padi ni. Masa aku kecik2 dulu, potong padi pakai sabit jer. Pastu pukul lak kat tong ada layar, nak pisahkan padi dari pokoknya.
cara potong padi pakai sabit

memukul padi


















tong padi berlayar



Kalau menanam lak semua manual, sekarang pakai mesin dah. Lagi cepat. Lagi mudah.






mesin tanam padi





pakai tangan je atau kuku kambing.










Banyak lagi nak citer, tapi malas nak tulis. Sat gi nak balik dah, beli juadah buka puasa dulu..........
Kalau nak baca lagi di http://melakarsenyuman.blogspot.com/2010/05/terkenang-semasa-dulu.html

Mood Raya

Dah x leh wat keja opis dah aku. Sat org ajak pi beli baju raya, sat ni ada lak ajak pi beli lampu lip lap, keropok, kuih raya, juadah berbuka lagi. DUk opis lak asyik mengantuk ja.

Seelok2nya lah, dah ddekat nak raya ni elok diberi pelepasan awal la, atau cuti awal sikit. Kalau duk kat opis pun, produktiviti xdak langsung, kecuali pakai mesin. Budak2 belajar pun x masuk kepala dah. Duk ingat lemang, baju raya, tiket bas balik kg, kuih raya la macam2 lagi.

Orang lain, malam2 sibuk pi surau masjid buat amal, kita sibuk di supermarket cari kuih raya, baju raya dll.
Sepatutnya makin ujung ramadan ni lagi kuat ibadat, rupanya makin longgar, nu nak bersiap utk raya plak.

Duit syiling raya.
Duit raya dah tukar blom? Sampul raya beli x, ke dapat free jer bila beli barang di supermarket?

Tahun ni duit design baru lak. Makin kecik jer. Sama macam nilai dia, makin kecik.

syiling baru

bagi duit syiling jer dah la......

duit baru 2012

Isnin, 13 Ogos 2012

Kalau kahwin sebaya

Kahwin sebaya
Hanya terjadi pada Tom Cruise je kot????

Tip menangani masalah problem

Selamat mencuba.....hhehehehehe
problems come u run


Atlet Wanita Arab Saudi

 


London Olimpik Games 2012
Dulu kalau x rambut panjang, x rock la kan......rambut x terpacak x punk la.....nak berenang kena pakai swimming trunk ler...Nak cycling kena pakai tight la.....macam2 hal.


Padahal x semestinya pun. Yg semestinya hukum dijaga.
Menutup Aurat

Jumaat, 10 Ogos 2012

Pandelela menang gangsa olimpik London 2012


Tambah 1 lagi pingat utk Malaysia di London 2012. Tahniah. Bukan senang nak mencapai taraf olimpik ni. Nak layak pun susah, apalagi menang pingat. Atlit wanita pertama raih pingat di  olimpik. Perrrggghh. Memang terbaik lah.

gangsa olimpik 2012


 Kejayaan Pandelela ini juga, sehingga kini, menyamai pencapaian kontinjen negara daripada edisi 1996 Atlanta, Amerika Syarikat, yang membawa pulang satu pingat perak (Cheah Soon Kit and Yap Kim Hock)dan satu pingat gangsa (Rashid Sidek ).

Khamis, 9 Ogos 2012

Resepi Kegemaran

Petai can be referred to as stink beans (perhaps because of its smell) or twisted cluster beans or among Malaysians, simply petai beans.

Sambal Petai
sambal petai
Ingredients:
12 prawns, cleaned and peeled
8 fresh chillies, crushed
200g petai beans
4 red shallots, crushed
1 tbsp tamarind juice
150g dried shrimps, soaked and minced
5 cloves garlic, crushed
Salt to taste
1 tbsp sugar

Method:
1.      Heat up a pan, add oil, fry the crushed garlic and red shallots till fragrant.
2.      Add in the crushed chillies and minced dried shrimp, stir fry till fragrant.
3.      Put in the Petai beans and prawns, stir fry for 2 minutes or till prawns are fully cooked.
4.      Add in sugar and enough salt, stir fry till mixed well.
5.      Turn off the fire, add in the tamarind  juice. Served with steamed rice.

Peeled- kupas kalau di Melaka kita kata kopek kulit, shallots- bawang merah, crushed – tumbuk atau hancurkan, tamarind juice – air asam jawa, dried shrimp – udang kering. Soaked- rendam, minced- cincang, garlic- bawang putih, salt to taste- garam secukup rasa, tbsp- tablespoon- sudu besar, heat up- panaskan, stir fry – kacau sekejap, steamed rice- nasi yang dikukus, fragrant- berbau harum

credit to kak khairunisa

Isnin, 6 Ogos 2012

LCW tewas kepada Lin Dan di Olimpik London 2012

Seperti yg di duga, Lcw kalah gak kt musuh tradisi beliau, Lin Dan. Kt siapa Lin Dan pernah klh? Rasanya Datuk Lcw kn study lg apa teknik yg boleh menewaskan Lin Dan.


mati-matian
 Satu2 wira negara yg beraksi di final olimpik. Hebat.

Kalau layak masuk olimpik pon dah hebat. Kalau aku, boleh wakil rumah sukan pun kr hebat giler.

Tahniah kpd semua pejuang negara.


perak olimpik

membawa harapan negara

Sabtu, 4 Ogos 2012

Nak masak ka beli.....


bila nk berbuka, sahur, istri2 akan sibuk di dapur memasak.Nk kena potong, siang, kupas, blender, perah dan macdam2 lagi. Harga brg mentah yg dah di beli pun boleh tahan.mau 1 2 jam baru siap. kalau beli, xsampai stgh jam. Xyah duk potong2, kupas2 dah. Xyah p market beli brg mentah. Rasanya lg murah kalu beli yg dah masak. Tambah lak kalu yg nk mkn tu 2 3 org ja. Lg berbaloi. cuma x tau rs la. Ada yg sedap, ada yg x rs pa2 pon. Ada yg xdan buka lg dah basi. seb baik ada QC kt rumah yg rajin duk cek seblom bg aku mkn. Aku ni xreti gak nk beza yg elok ngn yg basi.



adamroslan.com
  Macam ayam golek aku beli sebelah baru RM8. Kalau beli yg blom masak lagi pun harga lebih kurang tu jugak. Cuma yg ni balik boleh makan terus. X yah nak perap2, bakar2 dah.











Kalu ada sesapa yg rajin2 tu boleh la try ni ha resepi dia.....


ayam golek

MOIST ROASTED CHICKEN RECIPE
- sumber Ros@JintanManis,catatandarideutschland.blogspot.com


Bahan-bahannye


1 ekor ayam ( ros guna ayam 700gram)
2 sudu besar olive oil
2 inci halia
2 ulas bawang putih
1/4 biji bawang besar
2 sudu besar madu
1 sudu besar gula
1/2 sudu kecil garam
1 sudu kecil serbuk lada hitam
1 sudu besar jus lemon
1 sudu besar sos tiram
1 sudu kecil serbuk kunyit
sedikit marjerin

Cara-caranya

1. Blender bawang besar, halia, bawang putih dengan sedikit air sehingga hancur, kemudian curah di dalam bekas dan campur gula, lada sulah, garam, jus lemon, sos tiram, serbuk kunyit, madu dan lada hitam.
2. Kemudian cucuk-cucukkan ayam tadi dengan garpu dan lumurkan bahan perapan tadi pada keseluruhan ayam, perap ayam selama lebih kurang 3 jam atau lebih. Lagi lama diperap lagi sedap.
3. Selepas diperap, panaskan oven 190 atau 200 darjah, dan bakar ayam selama satu jam, setelah 30 minit di bakar, keluarkan ayam dan sapukan ayam dengan marjerin dan lebihan minyak yang terdapat pada dulang pembakar, kemudian teruskan proses pembakaran.
4. Pastikan ke dua-dua permukaan ayam perang sekata, balik-balikan ayam dan bakar ayam sehingga garing dan masak.
5. Setelah siap dibakar, potong ayam pada dua bahagian dan hidangkan bersama kentang putar, coslaw dan macaroni cheese. Selamat Mencuba.



Cek tarikh yer..

Kepada pembaca2 blog sekelian, bila baca entry jgn lupa cek tarikh yer. Takut entri tu posa taun lepas punya. Bukan apa, tetiba ja entri bulan posa taun lepas jadi popular post nih. Risau gak, nanti tersilap waktu berbuka ngan imsak ker, kadar zakat fitrah ker. X mampu sy nak tanggung dosa. Kalau beli makanan dlm tin ka, ubat ka semua kena


Walaumacamana pun terima kasih kerana sudi menjengah blog yg merapu ni..................

Rabu, 1 Ogos 2012

Beli Baju RAYA Anak

Makaiiii, mahel nyo, ngalahkan baju makbapak. Baju aku pun x sampai rega ni. Kena 2 org ni boleh pancit aku. Itu lah ngomelan aku (dalam ati jer) ms jalan cari baju raya anak. Bini aku kaa, tu la, baru abg tau, ayang yg selalu duk baju anak. Ni jer setahun sekali abg beli. Hehehehehe.......ketawa aku dlm hati. Perlian tu tajam sungguh.

Jalan2 punya jalan terjumpa gak yg murah2. X murah la sama herga ngan baju bapak, kira ok la. Hehehe...Terlupa lak aku kasut x beli lagi. Member aku kata kasut anak dia umur 4 tahun rega seratus lebih. Mak oooiii...........

eccecceceehh

Memang patut kerajaan bagi bonus raya, kurang2 boleh gak tampung balik wet yg nak abis beli baju raya ni. Kesian kat yg bukan gomen la.

Ala...ada byk kedai jual baju elok2 murah2, cuma x sempat ronda lg jer. Tp kalau boleh baju raya ni biar la yg terbaru, lain skit dari biasa. Kan nak raya ni. Untuk budak2, org tua mengalah la. Depa la yg paling seronok. Cuba bygkan bila bdk2 beraya pakai baju lama ja. Isk......sedih sgt la. Krg2 baju Melayu sorg sepasang la.

Baju Melayu aku yg tahun2 lepas pun elok lagi. Pakai masa pi sembahyang raya ja. Nasib baik x bli mahel2. Kalu recycle balik pun org x perasan kot. Macam baru lagi tersangkut dalam almari. Nak pakai pi semayang jumaat, segan lak. Masa bujang dulu beli baju melayu jer, xdak seluar. Boleh la pakai pi jumaat dgn kain pelikat jer.


kali pertama



beraya sbg suami isteri



















semoga berbahagia

Beli baju raya sederhana dah la. Bukan nak ikut gaya artis. Depa lain, kena lain, kena lebih2 skit. Artis la katakan.


LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...