Jumaat, 6 April 2012

Petua Tak mau bagi bayi tersedak susu.........

  1. Jgn tinggalkan baby masa dia minum, tunggu sampai habis pastu angkat urut belakang samapi sendawa dulu baru letak balik.
  2. Jgn bagi baby minum susu byk.....separuh dah
  3. Tinggikan bantal masa dia minum, macam duk menyandar gitu
  4. Jgn tutup muka dgn kain ke tuala ke.........anak aku suka pegang kain masa minum susu
  5. Mengiringkan baby masa minum, seleps minum
  6. Dah habis minum, angkat gosok belkang dia sampai sendawa....burrrpppp! Alhamdulillah
  7. Masa tersedak atau termuak, cepat2 angkat, gosok belakang, tiarapkan atas tangan, lap mulut, hidung. Semua ni mesti dilakukan dengan segera.
  8. Kalau minum susu dalam buaian kena beri perhatian lebih, baik masa dia minum, selepas minum, masa dia batuk kena tengok takut2 termuak.......
  9. Guna puting x, hisap baru kluar susu. Kalu tungging botol susu tak kluar...kalu jenis lubang bulat tu bila tungging susu keluar juga...bila baby tersedak, susu duk melimpah masuk hidung, lemas...
Kalau ada lagi boleh tambah......ni yg aku praktikkan. Sapa nak anak jadi macam tu. Biarla x sempat masak, tahan kencing, berak, lapar, kain x sidai, rumah x kemas......tunggu lepas anak dah sendawa lepas minum susu. Pastikan betul2 dalam keadaan yg meyakinkan selamat baru tinggal. Jgn tinggal lama2, 2 minit sekali mesti kena cek balik keadaan dia. Takut menyesal di kemudian hari. Biarlah susah. Janji selamat. Yg lain kita serah pada Allah yg maha kuasa.

Wallahua'lam
Ayah hensem +  ibu lawa = anak comel


comel gak kan? anak sapa la ni.

habis comel

vroommmm

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...