Rabu, 14 September 2011

EKSIDEN-cuai, x cuai ke takdir???

Bila brlaku eksiden, ramai akan buat penilaian - pandu laju, cuai, masalah teknikal, mengantuk.....last2 sekali....dah takdir. Semua tu betul kan. Kita manusia memang lemah, sentiasa buat silap. Cuma nasib kita baik je x jadi benda buruk. Berapa ramai dah pernah nyaris2 eksiden (x eksiden lagi la) sebab pandu laju, cuai, leka.......mengantuk. Sebab 2 kena baca doa bila naik keta ka moto ka, bas ka lori.
Arwah Achik

Alhamdulillah
Sebenarnya semua ni takdir......manusia memang lemah, sentiasa silap, cuai dan tidak berkemampuan mengendalikan kenderaan atau apa2 secara selamat 100%. Memang eksiden berlaku kerana kesilapan, kecuaian manusia itu sendiri, tapi ada yg cuai tapi terselamat, x eksiden. Maknanya, kita silap, cuai, ttapi eksiden ke x berserah pada Allah (takdirnya). Setiap yg baik datangnya dari Allah, yg buruk itu adalah atas kelemahan diri saya sendiri. Takdir penentu segala.


Contoh la. Anak aku yg sulung pernah jatuh buai. Puncanya.....tali putus. Tgk tali nmpak cantik je tp blkg dah koyak (x nampak la). Salah aku gak sebab x cek, dah setahun pkai tali tu kan.

Anak aku no 2 pun jatuh buai gak. Aku dah cek tali, besi takut patah, ntah macamna jatuh gak, spring tercabut dari besi. Aku pun heran macamna buleh tercabut. Tp walau aku dipersalahkan byk pihak, tp aku tahu inilah takdir. Sebab aku dah konfiden, dah cek, siap bergayut....x tercabut pon. Macamna bila ltk anak buleh jatuh lak. Sian anak ku..benjol.
Sekali lagi nyaris tp sempatt disambut ibunya..............tali putus macam kes anak sulung. Padahal dah pernah jadi,........nampak sgt cuai kan. Ampunkan lah hambaMu ni Ya Allah. Maaf kan ayah anak2 ku. Ayah mu mmg cuai.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...