Khamis, 4 Ogos 2011

Charger era baru utk telefon.....jangan terkejut....

Bateri full
ni kes geram punya pasal la. Adapter charger telpon aku rosak rupanya, patut la bila tekan kuat skit dia cas.....bila lepas dah x charging.

Jadi apa aku buat ialah potong kepala adapter tu dan cek dgn multimeter belah mana yg ok. Yg x ok buang la.

Tgk kat plug adapter tertulis keluaran adapter charger adalah 8v 500mA. Charger member aku output dia 5v 350mA.

Berdasarkan kepada maklumat di atas, maknanya kita boleh cas dengan voltan paling rendah 5v, paling tinggi 8v la. Memandangkan dalam bilik aku ni ada byk bateri 9v yg dah expired, jadi aku sambungkan jer. tu pakai henpon membe aku yg dah dicas penuh.

Bila aku sambungkan kpd hp aku, charging......tapi tu la, dah bateri expired, 5min je charging dah abis power. Xder bateri baru nak test.

Ada charger yg guna solar......kecil jer. Lagi jimat, mudah, ringan.

Aku dah dapat bateri 9v yg masih baru......bila disambung, kat telpon keluar "not charging". Mungkin sebab arus masih tinggi lagi kan baru....so aku letakkan perintang 100ohm. Baru dia charging. Sekarang pukul 1pm.

Sekarang dah 3pm, masih lagi bateri 1 bar jer ....cas ke tak ni????????????


Sambungan Litar Charger pakai bateri 9V


Ni sambungan  terbaru selepas sambungan sebelom ni tak berjaya meninggalkan kesan cas pada bateri telpon aku.
Dengan menggunakan bateri 9V, regulator 5V (menurunkan bekalan 9V kepada 5V) sahaja terus telpon aku berjaya dicas x sampai 30 minit dah 4 bar......Jumlah arus yg diguna ialah 500 hingga 700mA (sila rujuk ammeter dalam gambar di sebelah).
Jadi sesapa yg takdak charger boleh la buat camni........mobile charger anywhere.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...