Selasa, 23 Ogos 2011

Bekerja kerana Allah

Kalau bekerja kerana Allah ni mesti ikhlas woooo.....x berkira, mai awal kira nak balik awal....mai lambat pon balik awal gak....dah kantoi dah...

Ikhlas - tidak mengharapkan balasan, sentiasa memberi yg lebih dari yg diterima.......kerja 8 jam.....tapi bawa balik rumah, sambung di rumah lak.....cikgu macam ni la. Bawak balik buku anak murid, tanda (rite) di rumah kan? Menyampaikan ilmu dan memastikan ia sampai......bukan senang tu. Bukan untuk menunjuk-nunjuk. Cari ilmu, latih diri supaya lebih banyak ilmu dapat disampaikan kepada org lain, contoh dalam blog. Walaupun x ramai yg masuk blog, xpa tapi terus sediakan maklumat2 yg berguna yg boleh dikongsi oleh org lain.


Jgn berkira pasal gaji la. Bersyukur la kita masih ada kerja. Ada org kerja sikit tp gaji sama macam kita gak......Bila ada yg gaji kecik kerja lebih drp kita, kita x bising pon. Pikir apa kita boleh sumbangkan kepada majikan kita berbanding apa majikan boleh bagi pada kita. Tidak membazir, menyalahguna. Rezki datang dari Allah, bukan dari manusia.

Apa jadi pada pendapatan kita kalau kita kerja tapi x solat.....halal ka haram ka......x berkat la....

Masa xdak kerja selalu berdoa mintak kerja.....bila dapat kerja....nak solat pon dah x sempat....terlewat jer selalu. Yer la...masa xdak kerja duk tunggu waktu solat jer.....

Bekerja lah kita utk mencari nafkah, menampung kehidupan keluarga, kesihatan, keselamatan, pendidikan dan masa depan diri kita dan masyarakat dalam usaha memartabatkan Islam dan mendekatkan diri kita kepada Allah. Bukan sekadar berlumba-lumba mengejar kemewahan dunia, pangkat dan kuasa sedangkan rumahtangga, masyarakat, agama, bangsa dibiarkan tergadai. Wallahualam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...