Selasa, 15 Mac 2011

Kenapa kita selalu mengharapkan yang terbaik dari orang lain padahal................


setiakawan
 ...............padahal kita sendiri pun tak mampu. Kita kutuk filem kita tak setanding barat, padahal kita nak buat iklan pun tak jadik. Kita kutuk mutu bolasepak kita, padahal aku sendiri tak pandai tendang bola. Kita kutuk lagi......semua orang buat ada saja tak kena. Kalau isteri, apa saja suami buat mesti tak kena. Suami pun macam tu jugak. Ibu kata anak, anak salahkan mak bapak. Diri sendiri tak salah jugak, tak mengaku, masih nak menegakkan benang yang basah. Sah-sah la tak boleh.
       Apa kata kita tukarkan kutukan tu kepada kata2 peransang, cabaran yang akan menaikkan lagi semangat untuk terus berusaha meningkatkan mutu dalam apa saja bidang yang diceburi. Takkan 2 3 kali buat boleh cemerlang kot. Mesti la banyak kali buat silap baru jadi kan. Kesilapan bukan la noktah, tapi pengalaman yang mengajar kita menjadi lebih baik dari sebelum. Contoh la, orang yang sakit tahu betapa nikmatnya sihat tu. Orang yang tak pernah sakit, sihat..... bagi dia biasa saja. Bila yang sakit tu sembuh dia akan lebih menghargai sihatnya itu.
     Kalau sakit ada peluang sembuh, tapi kalau mati dah takleh hidup balik. Mati hanya sekali. Sebab kita tak pernah rasa mati lagi, maka kita kurang menghargai hidup. Sebab tu juga kita selalu diingatkan supaya mendengar dan menghormati nasihat orang yang lebih tua sebab depa makan garam dulu. Depa ada pengalaman bukan sekadar teori semata-mata, dah diuji dah. Yang gagal akan memberi peringatan, Yang lulus akan memberi peransang.
     Tapi malangnya orang muda beranggapan mereka lebih tahu, memang la depa belajaq tinggi, tapi tak cukup kalau teori saja. Depa kata orang tua hidup zaman dulu tak sama zaman la, moden. Sebab tu sunnah nabi pun pakat tak mau ikut, dah ketinggalan zaman katanya.
     Apa yang aku membebel nih.......................

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...