Selasa, 25 Januari 2011

Tambah pendapatan atau tambah ilmu pengetahuan

Aku duk asyik cari jalan, fikirkan jalan untuk menambahkan pendapatan. Nak beli moto lagi besar, rumah, kereta dan macam-macam lagi. Melabur sana sini, untung 20-30 persen tak cukup lagi. Masuk peraduan hadiah juta juta tak menang lagi cuma tinggal tak tikam nombor je.

Semua orang rasanya kalut duk fikirkan cara nak tambah pendapatan ni. Berapa ramai la yang fikir nak tambah ilmu. Aku kalau sebut je sambung belajar dan-dan kata tak mau. Sambung belajar  ni pun untuk naikkan pangkat dan gaji, tu yang duk nampak. Tak terlintas langsung nak fikir nak tambah ilmu agama. Ilmu tajwid ka, bahasa Arab ka, doa2, kaedah sembahyang jenazah, urus jenazah, jadi imam ka bilal ka.

Kalau nak buat kenduri arwah, cari tok imam. Kalau orang mati, cari orang nak mandikan, sembahyangkan, talkin kan. Semua bagi orang buat, kita hulur jer. Sampai bila ni. Nak tunggu dah tua baru terkial-kial nak belajar semua tu. Zaman la zaman internet lagi senang nak belajar. Banyak ilmu boleh dicapaikan hanya dihujung jari jer. Tu pun tak mau lagi, nak habaq lagu mana lagi nih.

Aku kata ni untuk diriku sendiri la, sapa2 yang terasa mintak maaf la. Mari kita mulakan sama2. InsyaAllah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...