Isnin, 17 Januari 2011

Lima Perkara Sebelum Lima Perkara

Apa lima perkara ni? Sihat sebelum sakit, Muda sebelum tua, Lapang sebelum sibuk,Kaya sebelum miskin, Hidup sebelum mati. NI sabda Rasulullah S.A.W. Jadi rebutlah lima perkara ni sebelum datang lima perkara lagi tu.
Orang yang sihat takkan rasa nikmat sihat melainkan dia pernah terlantar sakit. Sebab tu ramai yang tak jaga kesihatan, bila dah sakit baru kalut cari ubat, jaga makan. Nabi dah pesan, jadi jangan tunggu dah sakit baru nak jaga. Kan mencegah tu lebih baik dari mengubati.
Masa muda semua buat, tak kira halal haram. Kata depa muda hanya sekali, nanti dah tua bertaubat la. Kalau dan bertaubat. Kalau dicabut masa muda, tengah duk membara tu, apa cerita. Kalau orang buat perangai, orang kata tua tak sedar diri. Tapi kalau muda, xpala dia muda lagi. Tak kira la muda ka tua, dari muda lagi kena jaga dah, supaya bila tua tak la teruk nak lencong balik ke jalan benar. Ada yang kata, kalau dari muda tak pernah buat jahat, nanti tua baru nak jadi jahat, lagi haru. Mana punya falsampah ni. Buat baik berpada-pada, buat jahat jangan sekali.
Kawan2 kita selalu kata, bila lapang mai la lepak ngan kami. Nak pi masjid pun x sempat, ajak pi lepak-lepak lak. Masa lapang ni kita kena guna sebaik-baiknya. Buat yang berfaedah. Lepak ni sesuai untuk rehat, selepas sehari penat bekerja, lepas main sukan. Lepak la sat bagi hilang penat. Tapi kalau lepak je, sebelum tu tak buat pa pun, tu kira tak berfaedah la. Nak ajak kawan lepak kedai kopi pun boleh tapi pi la waktu makan. Dua dalam satu tu. Untuk melepak kita ada masa, tapi nak buat baik semua jadi tak dan. Sembahyang pun lima minit je siap. Tak leh lama2, nak pi kejar benda lain, banyak kerja la. Dah la sembahyang hujung2 waktu dah. Apa kata maksud ja waktu, terus pi sembahyang, boleh berjemaah.
Masa ada duit tak ingat, itu nak beli, ini nak beli. Padahal kalau tak beli pun tak pa. Bukan keperluan tapi kemahuan. Simpan la sikit habuan bila sesak nanti, mana nak tau no. Benda duk elok lagi dah nak ganti yang baru. Beli makanan lak sampai tak habis makan, akhirnya buang je dalam tong sampah. Kalu bagi kucing, ayam makan ok gak. Tak yah beli makanan ayam atau kucing dah.
Setiap yang hidup pasti merasai mati. Bila, di mana, bagaimana kita tak tau. Kena bersedia sepanjang masa. Beribadatlah seolah-olah kita akan mati sat lagi atau esok ka, kalau buat kerja dunia, buatlah seolah-olah kita kan hidup selama-lamanya. Yang buat kerja dunia tu rasa ramai yang ikut tapi tang ibadat tu, tak tau la. Agak2 macamana la orang yang tau dia nak mati sembahyang. Air mata mesti berlinang, menggigil, kita kena macam tu gak la. Tapi yang selalunya rilek je, tak dak rasa takut, cepat selesai lak tu. Doa tak dan baca. Ka tak tau baca?

(Link)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...