Khamis, 27 Januari 2011

Angin Pasang Bayi

 
Anak saya kena angin pasang. Dah pi buat perubatan tradisional. Kena tuam dengan daun sireh, sapu minyak dan air tawar. Ada jiran suruh pi cari buah pokok kecubung. Banyak kat tepi highway, tapi tak kenal. Bila search dalam internet ni baru kenal. Macam ni rupanya. Terima kasih kepada blogger yang menyediakan maklumat berguna ni. Nak buat apa dengan buah ni diserahkan kepada isteri @ ibunya yang lebih arif.

Kata kawan saya, angin banyak dalam badan budak. Kena bubuh minyak kat perut dengan perut betis, urut lawan jam kat perut. Balik petang kena buat ni. Sementara masih baru ni.

Dipetik dari julietchun.blogspot.com. Terima Kasih.
Buah dia ni berguna untuk orang lelaki. Opsss, baby lelaki. Kalo sesapa ade baby lelaki yang selalu mengalami angin pasang surut,korang tau ke ape sakit tuh? Itu nama tradisional yang orang tua bagi, nama sainsnye aku tak tau lah plak. Ambik sebiji buah kecubung tu dan buangkan durinya. Buah ni macam buah durian,ada duri tapi taklah tajam cam durian tu, pakai pisau biasa je untuk buang durinya. Setelah di buang durinya, kena hangatkan atau panaskan buah tu macam bakar tungku orang bersalin atau macam bakar belacan,hehe. Bakar kat dapur gas je dalam 2-3 minit, biar rasa suam-suam kuku,kire sesuai untuk baby. Jangan plak bakar sampai hangus sebab buah tu akan di gunakan banyak kali.

Alas buah kecubung ni dengan kain lampin atau sebarang kain, jangan kain kapan udah ler, kemudian tuamkan kat "telur" baby tu,bergilir-gilir kiri dan kanan sambil membaca selawat. Mintak maap ye, ini bukan lucah, tapi info yang betul, kang aku berkias korang tak paham pulak. Kena buat selalu-selalu, bukan sekali dua je. Mak aku dah cuba cara ni untuk anak buah aku, dan hasilnya amat menakjubkan. Kalo bawak gi hospital doktor nak operate je, kesian la baby tu.


Tapi susah nak cari pokok kecubung ni, puas mak aku pusing serata Malaya, akhirnya jumpa kat Kuala Selangor.
apa nama buah ni?
Kepada sesapa yang ade baby lelaki yang mengalami penyakit macam ni buleh cuba, kekadang kita kena cuba gak petua orang tua dulu kan, mana tau kot serasi. Tapi aku nak ingatkan sekali lagi, ini hanya untuk baby lelaki saje, yang dah dewasa tu pandai-pandailah cari ubatnye sendiri,hik,hik.

Buah ni juga boleh di buat tuam. Layur di api pastu tuam ke 'anu' anak. InsyaAllah.....










pokok ni ada di tepi exit ke bukit mertajam arah selatan highway plus utara selatan
update 7 march 2013:
ni gambar pokok buah ni. Pengasuh aku kata tikus cukup x mau buah ni. Nak halau tikus, potong potong buah ni letak kat tempat tikus duk nyorok. Sah cabut....

Aku dapat ambik buah ni 2 biji utk tuam anak aku kelmarin. Kita ikhtiar haanya Allah mampu menyembuhkan...

update 12 jun 2013
Setelah segala usaha tidak berhasil. Aku akur dgn nasihat doktor utk dibuat operation. Mungkin lepas raya ni kot. Ops tonsil dulu, kalu buleh ops telur sekali. Berserah kepada Allah saja la....

34 ulasan:

  1. selain dr itu ade cara lain x...???

    BalasPadam
  2. Nasrul Che Ali1 Mac 2012 1:11 PG

    Assalamualaikum...
    anak saya baru jadi Angin Pasang nie... dlm 5 hari... dah cuba tuam tp masih lg tak berhasil... anak akak dulu cuba berapa hari sembuh...

    BalasPadam
    Balasan
    1. tanya saya ka ni? Akak?

      ada satu buah warna hijau, nama apa ntah....ada gambar diatas (baru upload) pun saya pernah cuba bakar dan tuam....semua sy buat. Asal lega. Usaha tangga kejayaan.

      Padam
  3. salam.nk tanya mana boleh dpt buah ni?sy tgh cari utk ubatkan adik saya segera. tlg ye..hp no. 013-9156387 haziq haafiza

    BalasPadam
    Balasan
    1. buah kecubung tu kat kampong sy ada sepokok di rumah bidan. kalu buah bulat hijau tu sy ambik tepi highway plus, kt permatang pauh/bm.

      Padam
    2. kampung kat mana azi?

      Padam
    3. batu kurau nuuu.....adik dah ok ka...
      anak sy kena angin pasang balik, 21 feb ni operate...tgh duk ubat kampong....mintak2 lega la. kalu dak operate gak la, sunat sekali...

      Padam
    4. ADA ORG CAKAP BUAH KECUBONG NI GATAL BETOL KE? SAYA JADI TAKOT NAK CUBE...SAYA CUBA MACAM2...PUTIK KELAPA DAUN SIREH DAUN KADOK DAUN JARAK UTK TUAM BABY......... TAPI SKANG NAMPAK ADA KURANG...TAK TAU MANA YG ELOK SEBAB SUME DOK CUBA.....JINTAK ITAM JEK TAK BUAT LAGI... AZI ANAK DAH ELOK KA?

      Padam
    5. anak saya akan di operate minggu depan kalu sihat la. dah cuba macam2, masih cuba lagi. Kalu dah sampai date operate x lega juga, operate je la....

      Padam
    6. noazri ank mcm mne? da operate. ank sy pn kne belah kiri tak keluar.. nxt month kne ultrasound nk tgk dok mne telur tu. kalu kat perut doc kate kne buag so baby sy hnye ade sblh je smpai bsr :( kalu kt bhgn ats akn operate kasi trn. kuale slgor kat area mne nk dpt buah tuh? sy org kuale jgk.
      kalu sesape ade roger2 la saye ye.
      019-6464169 wawa

      Padam
    7. belom ops lg, tunda sbb anak batuk....nak try tuam ngan buah warna hijau macam epal tu. ada kt tepi highway seberang jaya lepas hospital seberang jaya arah selatan.....bl nk p ambik tak tau. nak kena kait, tinggi...

      Padam
  4. buah yg bulat tu oarng panggil buah pong-pong atau epal malaysia.
    ada banyak pokok dekat kawasan mee udang dekan batu 23 sg nibong.

    BalasPadam
  5. salam...anak sedara saya berusia 2 tahun n kerap jgak kena angin pasang...betulkan kalau saya salah..buah hijau ni yang orang selalu buat racun tikus ke?bile buah ni kering n kulit da tercabut, buatnya warna coklat dan macam bersarang rupa dia...saya nak cuba untuk anak sedara saya...thanks

    BalasPadam
  6. anak saya baru 1 bulan kena tapi bukan kat buah zakar tapi atas pada zakar dia siang malam bagun jer menangis.... tak tahu nak buat macam mana...

    BalasPadam
    Balasan
    1. cuba tanya org tua2 depa mesti tau bomoh yg boleh berubat pasang2 ni...anak menakan sy 2 org dah kena, p bomoh lega dah...Alhamdulillah. Pantang dia limau betik pisang, jgn bg makan, bau pun x leh. Kalu ada benda2 ni ambik ltk luar rumah, atau bg org jer...sedekah.

      Padam
    2. x paham ape benda yang penulis cakap...

      Padam
    3. la.....x paham... nk citer lagu mana ni...

      maksud sy jumpa bomoh la.....sori....

      Padam
  7. Sya nak 2 pokok kecubung 2 colour iaitu kuning dsn merah.oren...nak sekili daun.buah.dan bunga..satu pokok akn di beri rm100...urgen sngt...hubungi sya di 0136242660 eddy

    BalasPadam
    Balasan
    1. sapa ada tolong sat. mana nak cari yg warna kuning ngan merah. aku tgk warna hijau ja....

      Padam
  8. Salam...pengalaman baru buat saya.. masih dlm pencarian belom rawatan mame mane... hanya jumpe mak bidan ltg urutkan telo anak sy berumor 1 1/2... tp masih berada di pangkal peha tepi ari ari... kene refer pakar bedah... sy jadik x tentu arah skrg blur.... sbb kate org. Klu dioperate nt... syahwat die jdik krg. Sbb disunat sekali yaa.. wallahualam....klu umo anak saye... bole diurut ke cmner.. MNTK TLG SGT..

    #MAMA RISAU !!
    #0127515575 BOLE WHATSAPP SY UTK SHARE IDEA TQ !

    BalasPadam
    Balasan
    1. salam, anak saya mcm anak awak jg, umur 4 tahun, dah byk tempat pegi mengurut tapi masih xhilang2 juga, buntu jadinya sb takur kena operate

      Padam
    2. Anak saya dah dioperate sebulan dah, sunat sekali. Alhamdulillah, sgt mudah, risau jugak tp semua kekusutan selama ini terurai rasanya. 3 hari ja di hospital, balik rumah dah boleh jalan kenkang2. Dia kata x sakit pun, along dah sunat...heheheh...Lawak lak rasanya

      Padam
  9. Salam..anak saya pun bakal dibedah 12/9/13 ni kat hosp Alor Setar..baru umur 5 bulan..pasang surut ni ada banyak jenis..yang boleh baik sendiri pun ada.. tapi kes anak saya ni, usus dia dah masuk dalam scrotum..jadi kena operate nak kecikkan lubang otot supaya usus dia x turun bawah dah..dah cuba cara tradisional berurut tapi xde kesan pun..jadi terpaksa redha dan pasrah je tunggu hari operate nanti..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Psang surut lagu tu memang bahaya, kena segera operate. Anak saya jenis lendir, keluar masuk senang dan tak sakit pun....insyaAllah kalu xak pa2 19/9 ni operate kt hosp. kepala batas...
      Redho je lah...semoga semua selamat...

      Padam
  10. Salam...ank sy dh operate mase umo dia 10 bln...tp umo stahun jdi blik...smpi skrg sy biar..cube ubat kg tp tk brhasil...bln 4 jmpe pakar lg...mmg ikut doc nk operate je..mslh skrg ank sy ade asma..risau jika operate dlm mse asma ank tk pulih..ade sape mslh mcm sy tk..risau mikirkn sbb ank sy sllu smbelit..

    BalasPadam
    Balasan
    1. anak saya operate umur 4 thn, ada asma dan tonsil.....doktor pakar kata x pa boleh operate, asal dia sihat betul2....
      alhamdulillah....semua dah ok, sunat sekali....

      Padam
  11. assalam. simpati dengar citer korang. mudah2an Allah mudahkan segala usaha. pd yg tak terkena minta dijauhkanlah. nak advise pun x de xperience lg hal ni. teruskanlah mencari penawar dan rawatan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. salam,ank saya pn sama..septutnya dah kena oprete 23hb ni tp tunda cz dia x sihat..27hb 6 ni nk kena operate..tp still dok berubat kg..rumah mak saya ank pokok kecubung ni(terung pungat)

      Padam
  12. salam. ..jika di Kuala Selangor tu dimana? saya nak dapatkan bunga kecubung ini untuk perubatan. mohon bantuan.

    BalasPadam
  13. Saya nak tanya jugak...kalau operate mesti sunat sekali ker...anak kecik lagi BARU 2 bulan...

    BalasPadam
  14. Anak saya baru lahir smlm... Takutnye dgr pasal angin psg nih... Mane nk dpt buah nih.... Ank sya br 2 ari..

    BalasPadam

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...