Isnin, 6 Disember 2010

buaian automatik

buaian auto yang saya buat guna solenoid (central lock kereta) ngn litar flasher. sorry video senget.







Buaian ini dihasilkan menggunakan litar seperti di atas. Transistor boleh guna transistor selain 2n3904. seperti bc547, s9013 pon boleh try. hujung sekali tu ialah solenoid central lock keta, kena ikat dengan tali pada bahgian bawah spring seperti dalam video supaya tarikan itu dapat menggerakkan buaian seperti dikehendaki. Boleh la cuba. Kalau ada apa musykil boleh komen je kat sini. TQ.

Light Flasher

Flasher


Relay


46 ulasan:

  1. litar flasher tu ape? blh tolong bg info tak?

    BalasPadam
  2. untuk di jual ke motor buai tu?

    BalasPadam
  3. bg la emel boleh la sy emelkan litarnya.

    BalasPadam
  4. bro,tolong email litar....
    zaiddan_dkc@yahoo.com..
    tq....

    BalasPadam
  5. kalau nk upah buat brape???

    BalasPadam
  6. sy x dan nak buat. buat sendri la senang je tu. beli barang2 mcm dalam litar tu, pasang je.

    BalasPadam
  7. litar light flasher???
    boleh kasi senarai barang2...
    bab2 elektronik ni tak brapa tahu sangat....

    terima kasih kalau dapat bantu.....

    BalasPadam
  8. eiilmam@yahoo.com....


    terima kasih.....

    BalasPadam
  9. salam,slamat berpuasa....

    BalasPadam
  10. salam tuan.boleh tak email litar2 tu?selamat hari raya.
    are_wal82@yahoo.com

    BalasPadam
  11. bang,boleh x emelkan litar n detail2 yg ptut kt saya.saya tgh bt resis psl buaian auto ne.hrp boleh tolong.thnx. feverish_blue@yahoo.com

    BalasPadam
  12. bang,boleh x emelkan litar n detail2 yg ptut kt saya.TQVM

    zamree@gmail.com

    BalasPadam
  13. Assalamualaikum ,

    bang,boleh x emelkan litar untuk buat buaian tu dan detail2 yg ptut kt saya.
    Klu kat litar diatas ..apa nilai diod dan relay yg perlu di pakai....

    zam_ariffin@yahoo.com

    TQ in advance

    BalasPadam
  14. Salam...litar kat atas complete ke tak?? lagi satu,nak menggerakkan buaiaan guna motor ke??
    -emailkan je lah apa yang ada kat email saya sitisyazana_zana@yahoo.com

    BalasPadam
  15. Tlg emailkan.tq erk encik

    BalasPadam
    Balasan
    1. sudahkah sy emelkan litar2 kpd tuan2dan puan2.????? terlupa la...

      Padam
    2. belum lagi terima email sitisyazana_zana@yahoo.com @ canna_faz@yahoo.com..

      Padam
  16. Canna_faz@yahoo.com

    BalasPadam
  17. Salam..saya tertarik dgn DIY yg bro buat tu, sy dh try follow ikut litar diatas tp tak berjaya. Sy gunakan 3904, laju semacam, x berapa smooth, boleh beri tunjuk ajar? Tak tahu lah dimana yg silap..boleh email pd sy litar penuh: bes110@yahoo.com..tq..

    BalasPadam
  18. Assalamualaikum..saya pon nk litarnya.. boleh email kan pada saya..

    mohd.hakimi.othman@gmail.com

    BalasPadam
  19. assalamualaikum. tolong emel litar tuan...ahmad2832007@gmail.com.my

    BalasPadam
  20. ada 3 litar..mna satu kita nk guna..maaf confius

    BalasPadam
    Balasan
    1. saya buat pakai litar no 1. TP litar n0 2 ngan 3 pun boleh. Sama ja hasil dia. Yg menentukan gerakan cepat lambat adalah nilai kapasitor (litar no 3)...ganti 5w 12v globe tu dgn solenoid....

      Padam
  21. assalamualaikum. tolong email litar-litar encik dan detail2 dia sekali..kasi sekali semua senarai barang yang patut saya beli..azizimyvi09@yahoo.com

    BalasPadam
    Balasan
    1. Guna litar pertama, beli je brg yg tertulis dlm litar tu.

      Padam
  22. blh email jgk ke sy? sms_mansor@yahoo.com

    BalasPadam
  23. assalam, bang. boleh tak, nak mintak tolong emailkan litar yg abang buat nie?serius menarik! email kat hasimahamdan@gmail.com.. terima kasih banyak2

    BalasPadam
  24. salam, bang. nak mintak tolong emailkan litar yg abang buat nie?serius menarik! email kat aizat.aie94@gmail.com

    BalasPadam
  25. salam...boleh x emailkan detail circuit nih...nk try buat....
    nurfaiza89@gmail.com

    BalasPadam
    Balasan
    1. litar dah disertakan sekali di atas. Terpulang la nak pakai yg litar 1 atau 2.

      Padam
  26. Salam..saya buat ikut litar yang 1st tu..kalo tak sambung solenoid ok je relay tu ketak ketik...tapi bila sambung solenoid terus jadi tak betul..agak2 ape masalahnya..???

    BalasPadam
  27. Saya dah buat ujikaji..kalo pakai 2 power supply baru ok..1 power supply untuk litar..satu lagi untuk solenoid..maksudnya power supply kena asingkan..tapi tak pasti lagi ape sebab xboleh pakai 1 power supply yg sama..mungkin nak kena tambah snubber circuit kot...tapi saya tak buat pon..saya terus buat yg circuit no 3 tu..berfungsi dengan baik..

    BalasPadam
  28. Askum abg...boleh emil kt sy x senarai barang...menarik je..nk cuba norsymila22@gmail.com
    Tq

    BalasPadam
    Balasan
    1. print ja litar kat atas bw p kedai letronik....tau la depa semua barang tu...

      Padam
    2. Ada 3 litar kt atas...semua fungsinya same ke...fon sy x dpt nk tgk vedio abg...2 yg x berapa fhm ckit bentuknya mcm mane

      Padam
    3. guna litar 1.....litar 2 meggunakan ic555.....litar 3 tu sambungan bagi relay ke solenoid

      Padam
  29. salam...bang,boleh x emelkan litar untuk buat buaian tu dan detail2 yg ptut kt saya.
    mhdtaufik@gmail.com

    BalasPadam
  30. salam...bang,boleh x emelkan litar untuk buat buaian tu dan detail2 yg ptut kt saya.
    Email:chewan813@gmail.com

    BalasPadam
  31. salam...,boleh x emelkan litar untuk buat buaian tu
    Email:qomatt43@gmail.com

    BalasPadam
    Balasan
    1. bang,boleh x emelkan litar n detail2 yg ptut kt saya..
      email: ejaxayu@gmail.com

      Padam

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...